باب اندیشه

کتابخانه عمومی آیت الله محقق روستای اصله

باب اندیشه

کتابخانه عمومی آیت الله محقق روستای اصله

بایگانی

۷ مطلب در شهریور ۱۳۹۹ ثبت شده است

 

ندیدم آینه‌ای چون لباس خاکی‌ها / همان قبیله که بودند غرق پاکی‌ها

به عشق زنده شدن عند ربهم بودن / شده ست حاصل آن‌ها ز سینه‌چاکی‌ها

دلیل غربتشان اهل خاک بودن ماست / نه بی مزار شدن‌ها نه بی پلاکی‌ها

به آسمان که رسیدند رو به ما گفتند / زمین چقدر حقیر است آی خاکی‌ها

 

*هفته دفاع مقدس گرامی باد*

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ شهریور ۹۹ ، ۱۷:۱۵
کتاب دار

 

 

عنوان کتاب: من زنده ام

نویسنده: معصومه آباد

ناشر: بروج

 

کتاب «من زنده ام» در حوزه اسارت و بخشی از خاطرات نانوشته ۴ بانوی اسیر ایرانی به نگارش در آمده تا پاسخگوی بسیاری از سوالات بدون پاسخ در حوزه اسارت بانوان ایرانی در زندان‌های رژیم بعثی در دوران هشت سال دفاع مقدس باشد. سی و چند روز بیشتر از حمله‌ رژیم بعث به ایران نگذشته بود که چهار نفر از دختران امام خمینی به دست نامحرمان اسیر شدند. «بنات الخمینی» عنوانی بود که سربازان صدام به چهار بانوی امدادگر ایرانی داده بودند. بعثی‌ها اول که ماشینشان را محاصره می‌کنند، از خوشحالی پایکوبی می‌کنند و پشت بی سیم به فرماندهان شان اعلام می‌کنند که دختران خمینی را گرفتیم! بعدتر برخی دیگر از افسران بازجو به این بانوان غیرنظامی می‌گویند از نظر ما شما ژنرال‌های ایرانی هستید.

عنوان کتاب که بر روی جلد چاپ شده، دستخط معصومه آباد است. آن روز که برای فرار از بی خبری مفقودالاثری برای خانواده اش یا هر کسی که می‌توانست فارسی بخواند نوشته بود: «من زنده ام. معصومه آباد»
این کتاب به تقریظ سید علی خامنه‌ای و توسط انتشارات بروج به چاپ رسیده است.

بخشی از کتاب:
نمی‌خواستم جلوی دشمن ضعف نشان دهم. عنوان بنت الخمینی و ژنرال به من جسارت و جرأت بیشتری می‌داد. اما از سرنوشت مبهمی که پیش رویم بود می‌ترسیدم. نمی‌توانستم فکر کنم چه اتفاقی ممکن است بیفتد. دلم روضه‌ امام حسین می‌خواست. دوست داشتم یکی بنشیند و برایم روضه‌ عصر عاشورا بخواند. خودم را سپردم به حضرت زینب...

وقتی ما را داخل گودال انداختند، برادر‌ها جا باز کردند. روی دست و پای همدیگر نشستند تا ما دو تا راحت بنشینیم و معذب نباشیم. سرباز‌های عراقی که این صحنه را دیدند، به آن‌ها تشر زدند که چرا جا باز می‌کنید و روی دست و پای هم نشسته اید؟ و با اسلحه هایشان برادر‌ها را از هم دور می‌کردند. نگاه‌های چندش آور و کش دارشان از روی ما برداشته نمی‌شد. یکباره یکی از برادر‌ها که لباس شخصی و هیکل بلند و درشتی داشت با سر تراشیده و سبیل‌های پرپشت و با لهجه‌ی غلیظ آبادانی، جواد (مترجم ایرانی عراقی ها) را صدا کرد و گفت: هرچی گفتم راست و حسینی براشون ترجمه کن تا شیرفهم بشن. رو به سرباز‌های بعثی کرد و گفت: به من می‌گن اسمال یخی، بچه‌ی آخر خطم، نگاه به سرم کن ببین چقدر خط خطیه، هرخطش برای دفاع از ناموسمونه ما به سر ناموسمون قسم می‌خوریم، فهمیدی؟ جوانمرد مردن و با غیرت و شرف مردن برای ما افتخاره. دست به سبیلش برد و یک نخ از آن را کند و گفت:ما به سبیلمون قسم می‌خوریم. چشمی که ندونه به مردم چطور نگاه کنه مستحق کور شدنه. وقتی شما زن‌ها رو به اسارت می‌گیرید یعنی از غیرت و شرف و مردانگی شما چیزی باقی نمونده...

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ شهریور ۹۹ ، ۱۷:۵۸
کتاب دار

 

عنوان کتاب: عبرتهای عاشورا

نویسنده: محمدموسی نوری

ناشر: موسسه فرهنگی ولاء منتظر

نویسنده در کتاب عبرتهای عاشورا در یک مقدمه و سه فصل به بررسی حادثه عاشورا و عملکرد مردم آن زمان در قالب عبرتهای عاشورا پرداخته است.

نویسنده در این کتاب به شرح انحرافات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی آن عصر پرداخته است. اگر به حوادث تاریخی به چشم عبرت نگاه شود درس آموز است و از این جهت اهمیت دارد که راه حرکت صحیح در مقاطع بعدی روشن شود و از بروز چنین حوادثی در آینده جلوگیری شود. 

نویسنده در فصل اول به بیان مفاهیم و کلیات پرداخته است و در فصل دوم ریشه ها و زمینه های وقوع حادثه کربلا را شرح داده است. از انحراف از اصل ولایت گرفته تا بازگشت به جاهلیت و قبیله گرایی و دنیاطلبی که عامل اصلی حادثه عاشورا بود. در فصل سوم نویسنده گونه هایی از عبرت آموزی در حادثه کربلا را ذکر کرده است.غدر و بی وفایی کوفیان، حریم شکنی و قداست زدایی و فروختن دین به دنیا مطالبی هستند که در این فصل بدان پرداخته شده است.

تطمیع در جریان کربلا بیشترین نقش را در متفرق کردن مردم از دور امام حسین (ع) و جنگ با آن حضرت را ایفا کرد. شبث بن ربعی، عمر بن سعد و شریح قاضی از امثال کسانی هستند که با طمع و دنیاطلبی عهد خود را شکستند و در برابر امام (ع) قرار گرفتند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ شهریور ۹۹ ، ۱۸:۰۲
کتاب دار

 

عنوان کتاب: تنگه زاغ

نویسنده: هادی حکیمیان

انتشارات: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

 

تنگه زاغ حکایت درد و رنج، دست‌های ترک خورده، پیشانی آفتاب‌سوخته و داستان مردمی است که فردا برایشان جز تاریکی و ظلمت، ارمغانی ندارد و مردان و زنانی که به حکم ارباب قدرت و ثروت سکوتی دیرینه اختیار کرده‌اند.

داستان تنگه زاغ روایت‌گر دوستی و رفاقت دو نوجوان یزدی به نام‌های کوچک‌آقا و حسینعلی است. آن‌ها در شرایط سخت و ملتهب آن‌روزها به خاطر بی‌عدالتی‌ و ظلم‌ مأموران، خان‌ها و افراد وابسته به حکومت پهلوی، از درس خواندن و ادامۀ تحصیل بازمی‌مانند و مجبور می‌شوند کار کنند.
زنان و کودکانی که به دلیل مشکلات اقتصادی ناچارند در شرایط بسیار سختی کار کنند و تاوان این محرومیت برای آن‌ها چیزی نیست جزء زندگی در فلاکت و دست آخر مرگ و نیستی. مردم بی‌خبر از همه‌جا در انتظار ورود نخست وزیر به شهرشان هستند تا دردهایشان را برای او بازگو کنند، شاید دردی از دردهایشان دوا شود، غافل از این‌که شکایت نزد قاضی ظالم می برند...

این دو نوجوان سرانجام تصمیم می‌گیرند با کارگران معترض که برای دادخواهی عازم تهران هستند، همراه شوند که در یک شب زمستانی و برفی در محلی به نام «تنگه‌زاغ» اتوبوس‌شان خراب می‌شود و ادامه داستان...

این رمان که برای مخاطب نوجوان نوشته شده، با زبانی صمیمی و روان گوشه‌هایی از تاریخ  پیش از انقلاب را از زبان دو نوجوان اهل یزد روایت می‌کند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ شهریور ۹۹ ، ۱۰:۳۴
کتاب دار

 

نقش زنان در نهضت امام حسین علیه السلام (از عاشورا تا سقوط امویان)
نوشته زهره یزدان پناه قره تپه 


این کتاب بیانی تاریخی، روایی از واقعه‌ی عاشورا است که با رویکردی خاص به آن نگریسته است. شاید در مقاتل و کتاب‌های مختلف، درباره‌ی سید شهیدان، امام حسین (علیه السلام) و یاران ایشان، و نحوه‌ی شهادت ایشان خوانده‌اید ولی در پشت میدان کربلا، و در جایی که با نام «خیمه‌ها» از آن یاد می‌کنیم، زنانی بودند که شاید بدون آن‌ها، نخل کربلا، به ثمر نمی‌رسید. کتاب حاضر در چهار فصل "حضور زنان در حماسه عاشورا"؛ "نقش زنان در نهضت عاشورا و چگونگی ادامه رسالت"، "تاثیر نهضت امام حسین (ع) بر زنان غیر حاضر در کربلا و ادامه رسالت" و "ادامه واکنش های حادثه عاشورا" تدوین شده است.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ شهریور ۹۹ ، ۰۸:۲۶
کتاب دار

 

یکم شهریور روزی است که به‌حکم تقویم و به دلیل زادروز بوعلی‌سینا روزپزشک نامگذاری شد و ازآنجاکه حکیم هزاره ها و همدان نام و ارتباطشان درهم‌تنیده، این روز عنوان«روز همدان»را نیز کسب کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان، به نقل از مهر، همدان شهری در دامنه‌های کوه الوند و قدیمی‌ترین شهر ایران است که قدمت آن به بیش از سه هزار سال می‌رسد، شهری که از بدو شکل‌گیری همواره و در کوران همه حوادث روزگار پابرجا و دارای سکنه بوده و اکنون نیز یکی از کلان‌شهرهای کشور به شمار می‌رود.

همدان پایتخت تاریخ و تمدن ایران‌زمین بوده و به شایستگی این نام صاحب جایگاهی والا در عرصه فرهنگ و تاریخ و تمدن در کشور است چراکه از لحاظ تاریخی و فرهنگی قدمتی فراتر از سه هزار سال دارد و نخستین پایتخت اولین سلسله حکومت ایران بوده است.

همدان دانشمندان، مشاهیر، مفاخر و شاعران بزرگی چون ابن‌سینا، عین القضات، باباطاهر و کلیم کاشانی را در دل خود پرورانده و اکنون نیز فرزندانی از این سرزمین همچون سردار شهید حسین همدانی، سردار شهید حسن صوفی، سردار شهید علی چیت‌سازیان و شهید احمدی روشن و چندین هزار سردار ایثارگر دیگر موجب فخر و مباهات همدان شده‌اند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ شهریور ۹۹ ، ۱۶:۰۰
کتاب دار