باب اندیشه

کتابخانه عمومی آیت الله محقق روستای اصله

باب اندیشه

کتابخانه عمومی آیت الله محقق روستای اصله

بایگانی

معرفی کتاب عبرتهای عاشورا

شنبه, ۲۲ شهریور ۱۳۹۹، ۰۶:۰۲ ب.ظ

 

عنوان کتاب: عبرتهای عاشورا

نویسنده: محمدموسی نوری

ناشر: موسسه فرهنگی ولاء منتظر

نویسنده در کتاب عبرتهای عاشورا در یک مقدمه و سه فصل به بررسی حادثه عاشورا و عملکرد مردم آن زمان در قالب عبرتهای عاشورا پرداخته است.

نویسنده در این کتاب به شرح انحرافات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی آن عصر پرداخته است. اگر به حوادث تاریخی به چشم عبرت نگاه شود درس آموز است و از این جهت اهمیت دارد که راه حرکت صحیح در مقاطع بعدی روشن شود و از بروز چنین حوادثی در آینده جلوگیری شود. 

نویسنده در فصل اول به بیان مفاهیم و کلیات پرداخته است و در فصل دوم ریشه ها و زمینه های وقوع حادثه کربلا را شرح داده است. از انحراف از اصل ولایت گرفته تا بازگشت به جاهلیت و قبیله گرایی و دنیاطلبی که عامل اصلی حادثه عاشورا بود. در فصل سوم نویسنده گونه هایی از عبرت آموزی در حادثه کربلا را ذکر کرده است.غدر و بی وفایی کوفیان، حریم شکنی و قداست زدایی و فروختن دین به دنیا مطالبی هستند که در این فصل بدان پرداخته شده است.

تطمیع در جریان کربلا بیشترین نقش را در متفرق کردن مردم از دور امام حسین (ع) و جنگ با آن حضرت را ایفا کرد. شبث بن ربعی، عمر بن سعد و شریح قاضی از امثال کسانی هستند که با طمع و دنیاطلبی عهد خود را شکستند و در برابر امام (ع) قرار گرفتند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۰۶/۲۲
کتاب دار

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی