باب اندیشه

کتابخانه عمومی آیت الله محقق روستای اصله

باب اندیشه

کتابخانه عمومی آیت الله محقق روستای اصله

بایگانی

۷ مطلب در خرداد ۱۳۹۹ ثبت شده است

بر مدار آفتاب؛ ترسیم زندگی بر مدار حیات رضوی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، الگوسازی از زندگی رهبران دینی تأثیر مستقیمی در ترویج سبک زندگی اسلامی دارد. سیرۀ عملی اهل بیت علیهم‌السلام بهترین راهنما برای استخراج الگوهای رفتاری است. آنچه در زندگی امام رضا علیه‌السلام، همچون دیگر معصومان علیهم‌السلام، آشکار است و می‌توان به آن به‌عنوان محوری در الگوگیری تکیه کرد، همه‌جانبه بودن سیره و سخن ایشان است. پیروی علمی از رهنمودهای الهی امام می‌تواند ما را به یک جامعیت در شیوه زندگی رهنمون سازد.

این اثر با ارائۀ گوشه‌ای از حیات طیبۀ رضوی، بر آن است تا سبک زندگی مؤمنانه را با تکیه بر سیرۀ حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام بیان کند. کتاب در هفت فصل تنظیم شده است. فصل نخست «پرتویی از آفتاب»، فصل دوم «ارتباط با خدا»، فصل سوم «ارتباط با حجت خدا»، فصل چهارم «ارتباط با خود»، فصل پنجم «ارتباط با خانه و خانواده»، فصل ششم «ارتباط با جامعه» و فصل هفتم «بهداشت و جامعه». در فصل اول به تولد تا شهادت و زیارت حضرت پرداخته است. دربارۀ موضوعاتی از قبیل خداباوری، نمازگزاری، روزه‌داری، حج، دعاها و معاداندیشی در فصل دوم بحث شده است. فصل سوم به نیاز به امام، اطاعت از اولی‌الامر، اهل بیت علیهم‌السلام، غدیر، عاشورا و مهدویت می‌پردازد. مطالبی چون سیمای ظاهری، سیمای علمی و سیمای اخلاقی در فصل چهارم قرار گرفته‌اند. در فصل پنجم موضوعات مرتبط با خانه (فضای خانه، خوش اخلاقی، والدین، ازدواج، فرزند و...) و خویشاوندان (صلۀ رحم، مهمان و مهمانی) بررسی شده‌اند. به سرفصل‌های خدمتکاران و کارگران (طی‌کردن مبلغ، انس با کارگر و...) و با مردم (مهروزی، معاشرت و...) در فصل بعدی پرداخته شده است. در فصل هفتم و پایانی کتاب این موضوعات تشریح شده‌اند: بهداشت، خوردنی‌ها، نوشیدن، نشستن، سفر، بیماری، عیادت و...

در صفحۀ ۱۱۸ کتاب، در بیان سیرۀ حضرت در باب صلۀ رحم چنین آمده است:

بر صلۀ رحم تأکید می‌کرد: «خدا تقوای الهی را با صلۀ رحم همراه ساخت؛ درنتیجه هرکس صلۀ رحم نکند، تقوای الهی ندارد.»

می‌فرمود: «خدا دستور سه چیز را به‌همراه سه چیز دیگر صادر فرموده: ۱. دستور نماز را همراه با دستور زکات. پس هر کس نماز بخواند و زکات نپردازد، نمازش پذیرفته نیست؛ ۲. دستور سپاسگزاری از خود را همراه با دستور دستور سپاس از پدر و مادر. پس هر کس از پدر و مادر خود سپاسگزار نباشد، از خدا سپاسگزار نبوده است؛ ۳. دستور تقوای از خدا را همراه با دستور صلۀ رحم. پس هرکس صلۀ رحم نکند، تقوای الهی نداشته است.»

این کتاب به قلم حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین پورامینی و ویرایش محمدمهدی باقری و سیدحمید حیدری‌ثانی توسط دفتر نشر معارف در سال ۱۳۹۵ منتشر شده است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ خرداد ۹۹ ، ۱۷:۴۱
کتاب دار

 

حدیثه محققی 8 ساله (عضو کتابخانه آیت الله محقق)

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ خرداد ۹۹ ، ۱۷:۳۳
کتاب دار

 

نام کتاب: عبد صالح خدا

 

این کتاب، مجموعه نفیس و نسبتاً جامعی را از خاطرات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درباره امام خمینی روایت می‌کند. خاطراتی که از آشنایی آقای خامنه‌ای با امام آغاز می‌شود و تا رحلت آن رهبر فقید انقلاب ادامه پیدا می‌کند. این خاطرات، دارای مزایای منحصر به فردی است. نخست اینکه برای اولین بار بخشی از خاطرات منتشرنشده آیت‌الله خامنه‌ای را در اختیار مخاطبان قرار داده است. و دوم اینکه کوشیده با ارائه یک سیر خطی زمانی، مخاطب را پا به پای استاد و شاگرد و مراد و مرید، در کوران وقایع و حوادثی که مشترکاً از سر گذرانده‌اند، عبور دهد. این کتاب همچنین به اسناد و تصاویر بعضاً دیده‌نشده‌ای از امام، آیت‌الله خامنه‌ای و نهضت اسلامی مزین شده است که به شکیل‌تر شدن و قوام کار افزوده است.

کتاب عبد صالح خدا، محصول موسسه ایمان جهادی (صهبا) است که البته با همکاری مرکز اسناد انقلاب اسلامی به تولید این محصول فرهنگیِ باارزش مبادرت کرده است. این کتاب در دو فصل تهیه شده است. فصل نخست که به وقایع «نهضت اسلامی» امام خمینی می‌پردازد؛ وقایعی مانند شروع مبارزات امام، حمله به فیضیه، قیام پانزدهم خرداد 42، دوران حصر و تبعید، مبارزه در غیبت امام و دوران اوج‌گیری مبارزات منتهی به بهمن 57 را به نقل از آیت‌الله خامنه‌ای و با محوریت زندگیِ حضرت امام روایت کرده است. همه اینها در کنار اطلاعات و حکایتهایی خواندنی از منش و اخلاقیات و ویژگیهای بارز شخصیتی امام، یک مجموعه روایت جالب را از حیات مبارزاتی بنیانگذار جمهوری اسلامی در اختیار می‌گذارد. فصل دوم، به بیان بعضی از خاطرات آیت‌الله خامنه‌ای از دوران حکمرانی امام در «نظام اسلامی» اختصاص دارد. این بخش که البته مانند فصل قبل، با تطور زمانی ارائه نشده و خاطرات آن به طور موضوعی انتخاب و بیان شده‌اند نیز آکنده از نکاتی جذاب و خواندنی از سیره حکومتی امام است.

 

* بخشی از کتاب:

[دیدار آقای خامنه‌ای و امام در اقامتگاهِ قیطریه]

«رفتیم داخل، در یک اتاقی و نشستیم. یکهو دیدم حاج آقا وارد شد. من افتادم به پای حاج آقا؛ یعنی از چیزهایی که یادم می‌آید، این است که افتادم پای حاج آقا را ببوسم؛ از بس عاشق آقای خمینی بودم من. واقعا عجیب، محبت این مرد همیشه در دل ما بود. ایشان ناراحت شد و نگذاشت ما پایشان را ببوسیم. بعد نشستیم، من گریه‌ام گرفته بود، حرف نمی‌توانستم بزنم. ناراحت هم بودم که حالا ایشان خیال می‌کند که من چون زندان بودم گریه‌ام آمده، تصور نمی‌کند که مثلا به خاطر شوق دیدار ایشان است. هی می‌خواستم خودم را نگه دارم، گریه خودم را، که بغض گلویم را گرفته بود، هی نمی‌شد.»

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ خرداد ۹۹ ، ۱۲:۱۰
کتاب دار

 

دبیرخانه مرکزی جشنواره کتابخوانی رضوی با توجه به استقبال شرکت کنندگان مهلت ثبت نام در دهمین جشنواره کتابخوانی رضوی را تا پایان تیرماه ۱۳۹۹ تمدید کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، بر اساس اعلام دبیرخانه مرکزی جشنواره کتابخوانی رضوی، با توجه به اهمیت بالای انجام فعالیت‌های فرهنگی به صورت مجازی در شرایط امروز کشور، شورای سیاستگذاری این جشنواره به دلیل استقبال شرکت کنندگان و تقاضای مجریان استانی و بازگشایی کتابخانه ها، مهلت ثبت نام و شرکت در دهمین دوره این رویداد فرهنگی را تا پایان تیرماه ۱۳۹۹ تمدید کرد.

همچنین دبیرخانه مرکزی جشنواره کتابخوانی رضوی اعلام کرد تاکنون بیش از  ۶۰۰ هزار نفر در گروه های سنی مختلف کودک، نوجوان و بزرگسال در قالب های داستانک نویسی، روزنامه کتاب، مسابقات چهارگزینه ای، پویش کتابخوانی و فعالیت های گروهی جشنواره شرکت کرده‌اند.

علاقه‌مندان برای شرکت در این جشنواره تا ۳۱ تیر ماه فرصت دارند با مراجعه به سایت samakpl.ir در مسابقات آنلاین این دوره شرکت کنند.

 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۲ خرداد ۹۹ ، ۱۳:۳۳
کتاب دار

 

هشتمین جلد از کتاب «هدهد سفید» ویژه نوجوانان که بر اساس نیاز به ترویج و تبلیغ کتاب و کتابخوانی با زبان و ادبیات مناسب این گروه سنّی تهیه شده، با گرامیداشت یاد مرحوم سوسن طاقدیس، نویسنده کودک و نوجوان به صورت الکترونیکی منتشر و در دسترس اعضای نوجوان کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور قرار گرفت.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، پس از انتشار هفت جلد از کتاب «هدهد سفید» که با استقبال اعضای نوجوان کتابخانه‌های عمومی همراه شد، جلد هشتم این کتاب نیز با ارائه مطالبی به منظور آشنایی هرچه بیشتر و بهتر نوجوانان با کتاب و کتابخانه، از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به صورت الکترونیکی منتشر و در دسترس علاقه‌مندان در کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور قرار گرفت.

هشتمین جلد از کتاب «هدهد سفید» با بخشی با عنوان «آوازهایم برای تو» آغاز می‌شود که در آن داستان کوتاهی از فریدون عموزاده خلیلی با عنوان «روز هفتم قرنطینه» را می‌خوانیم. عموزاده خلیلی در ابتدای این بخش در یادداشتی کوتاه با گرامیداشت یاد مرحوم سوسن طاقدیس، نویسنده شناخته شده حوزه کودک و نوجوان، به بازگویی خاطره‌ای از اولین برخورد خود با مرحوم طاقدیس پرداخت.

در ادامه در بخش دیگری از این جلد اشعاری از حسین تولایی با عنوان «عطر تو» و زهرا موسوی با عنوان «سرو انقلاب» و داستان‌هایی از نسترن فتحی با عنوان «پنجره‌های روشن پر از شمعدانی» مریم شجاعی با عنوان «چشم‌های سمانه» آمده است. همچنین گزارشی از راه‌اندازی شبکه مجازی کتابخوانان، گزارشی از معرفی چند کتابخانه عمومی دیدنی برای بچه‌ها و معرفی چند کتاب داستان جذاب ویژه نوجوانان، بخش دیگری از جلد هشتم هدهد سفید را تشکیل می‌دهد.

در بخش «کارگاه یک هفت دو» از این جلد داستانی از نسترن فتحی با عنوان «اسیر دست سرنوشتی نامعلوم» آمده و پس از آن گزارشی از برگزاری و تقدیر از برگزیدگان کارگاه «شوق نقاشی» ارائه شده است. مطلب جالبی با عنوان «ته دیگ یا تست شخصیت» نوشته احمد اکبرپور و داستانی کوتاهی خواندنی از محمدرضا شمس با عنوان «مردی که یک روز گم شد» نیز در ادامه این مطالب آمده است.

«بیست هزار فرسنگ زیر دریا» از دیگر بخش‌های جذاب و خواندنی کتاب «هدهد سفید» است که در این شماره، به ماجراهای عجیب و غریب گذراندن تعطیلات بین قفسه‌های کتاب با عنوان «تنها در کتابخانه» اختصاص دارد؛ در این بخش از بچه‌ها خواسته شده که تصور کنند پیش از تعطیلات عید نوروز دور از چشم کتابدار کتابخانه وارد مخزن کتابخانه شده‌اند و کتابداران بدون اطلاع از کتابخانه خارج و درها را قفل کرده‌اند. تعدادی از اعضای نوجوان کتابخانه‌های عمومی نیز داستان‌های خود را از قرار گرفتن در این موقعیت نوشته‌اند که می‌توانید آنها را در این بخش بخوانید.

نامه نگاری بچه‌ها با نویسنده‌های مورد علاقه‌شان بخش انتهایی این کتاب است که در آن نامه‌ای از یکی از نوجوانان عضو کتابخانه به سرور کتبی و پاسخ محمدرضا مرزوقی به نامه یکی از اعضا آورده شده است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ خرداد ۹۹ ، ۱۱:۵۶
کتاب دار