باب اندیشه

کتابخانه عمومی آیت الله محقق روستای اصله

باب اندیشه

کتابخانه عمومی آیت الله محقق روستای اصله

بایگانی

۱۳ مطلب در فروردين ۱۳۹۷ ثبت شده است


فرا رسیدن ماه شعبان و اعیاد شعبانیه را بر تمامی مسلمانان تبریک می گوییم.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ فروردين ۹۷ ، ۱۲:۵۷
کتاب دار

اگر شما هم عاشق کتاب باشید، یکی از سوالاتی که ممکنه همیشه در گوشه‌ای از ذهن خود داشته باشید این است که چطور بیشتر کتاب بخوانم؟

در این مطلب قصد داریم پنج نکته کوتاه و کاربردی را با هم مرور کنیم تا به یک فرد کتاب‌خوان‌تر تبدیل شویم. در نگاه اول شاید این نکات ساده و بدیهی به نظر برسند، اما با رعایت همین نکات ساده، در طی یک بازه زمانی مثلاً یک یا دو ماهه می‌توانید مشاهده کنید که تعداد صفحات بیشتری مطالعه کرده‌اید.

چطور بیشتر کتاب بخوانم؟

۱- کتاب‌هایی را مطالعه کنید که به آن‌ها علاقه دارید و برای شما جذاب هستند.

شاید اولین جوابی که برای این سوال به ذهن بیشتر ما خطور کند، این باشد که: تندخوانی یاد بگیریم!

تندخوانی جواب غیرمرتبطی نیست و چه بسا خیلی هم برای مطالعه بیشتر مفید باشد اما نکته‌ای که وجود دارد این است که تندخوانی همیشه یک مزیت نیست و ممکن است با سلیقه بسیاری از افراد کتاب‌خوان در تضاد باشد. (مخصوصا افرادی که برای لذت کتاب می‌خوانند.) همه‌ی کتاب‌خوان‌ها این موضوع را تجربه کرده‌اند که بعضی مواقع ما کتاب‌هایی می‌خوانیم که بسیار جذاب هستند و انگار نویسنده کتاب را فقط به خاطر خود ما نوشته است و اصلا دوست نداریم تمام شوند. تلاش می‌کنیم با حداقل سرعت کتاب را مطالعه کنیم و تک‌تک کلمات مزه‌مزه کنیم. حتی ممکن است بعد از اتمام کتاب، دوباره خواندن آن را از اول شروع کنیم. در چنین مواردی تندخوانی فقط کار را خراب می‌کند

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ فروردين ۹۷ ، ۱۲:۴۵
کتاب دار

اولین نشست کتابخوان کتابخانه ای در سال 97 با حضور جمعی از اعضای فعال کتابخانه برگزار گردید. در این نشست شش نفر از اعضا به معرفی کتاب پرداختند. کتابهایی که در این نشست معرفی شدند به این شرح است:

پسران ، درس­ها و هشدارها ،  نویسنده : محمود اکبری،  ناشر: گلستان ادب،  ارائه توسط :  علیرضا محققی( عضو فعال کتابخانه ).

پرچم هدایت، سیمای شکوهمند حضرت مهدی (عجل)، نویسنده : محمدرضا اکبری، ناشر :مسجد مقدس جمکران ، ارائه توسط : علی نظری ( عضو فعال کتابخانه ).

مفاتیح الحیاه، نویسنده : آیت الله جوادی آملی، ناشر : اسراء، ارائه توسط: محمد کریمی ( عضو فعال کتابخانه ).

پیام های آسمانی شهدای استان کهگیلویه و بویر احمد، نویسنده : فتحعلی بزرگمهر نژاد، ناشر : فرهنگ مانا، ارائه توسط: ابوالفضل کریمی ( عضو فعال کتابخانه ).

حضرت یوسف (ع)، نویسنده : مژگان شیخی، ناشر : کیهان، ارائه توسط : سعید محققی ( عضو فعال کتابخانه ).

باغ طوطی ، داستان زندگی میثم تمار، نویسنده : مسلم ناصری ، ناشر : کتاب جمکران ، ارائه توسط: محمدرضا جلیلی ( عضو فعال کتابخانه ).

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ فروردين ۹۷ ، ۱۹:۵۵
کتاب دار

چگونه کتاب بخوانیم

 نوشته مارتیمر جی آدلر و چارلز لینکلن ون دورن و ترجمه محمد صراف تهرانی

ناشر: مؤسسه چاپ و نشر آستان قدس رضوی

«چگونه کتاب بخوانیم» ازجمله کتاب‌های بازنشر شده در مجموعه «گنجینه» انتشارات به‌نشر آستان قدس رضوی است.

این کتاب با نگاه انتقادی به مسئله خواندن آن را به‌عنوان یک معضل عمومی معرفی می‌کند که به سبب ناآگاهی مردم و عادی شدن این مشکل، از برطرف کردن آن غفلت شده است.

مترجم مهم‌ترین راه رفع مشکلات خواندن را شناخت آن به‌عنوان یک درد و سپس یافتن راهی برای مداوای این بیماری فرهنگی معرفی می‌کند.

این کتاب برای کسانی نوشته‌شده که مایل‌اند اهل مطالعه باشند و در جستجوی راه‌حلی برای رفع مشکلاتی هستند که در مسیر کتاب‌خوان شدنِ آن‌ها سنگ‌اندازی می‌کند.

این کتاب کاربردی که از نخستین چاپ آن، بیش از ۷۵ سال می‌گذرد، همچنان مورد توجه مخاطبان در اقصی نقاط جهان است.

 آموزش تکنیک‌های مفید رده‌بندی موضوعی کتاب‌ها، خوانش هوشمندانه متن و ارتباط سازنده خواننده با نویسنده از نکاتی است که این کتاب را خواندنی می‌کند

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ فروردين ۹۷ ، ۱۴:۱۹
کتاب دار

کلاس قصه گویی از کتاب خواهرم ستاره نوشته رودابه حمزه ای با حضور اعضای کودک توسط عضو فعال کتابخانه خانم محققی در کتابخانه برگزار گردید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ فروردين ۹۷ ، ۱۷:۲۲
کتاب دار

شنگال

 نویسنده: کیو مکلیر

 مترجم: زهره پریرخ

 انتشارات: فاطمی

 

شنگال دیگر چیست؟ چه اسم عجیبی!

شنگال چیزی است بین قاشق و چنگال؛ نه قاشق است و نه چنگال. نه قاشق‌ها او را در جمع خود می‌پذیرند نه چنگال‌ها. او روی میز غذا جایی ندارد و بسیار تنهاست.

شنگال برای پذیرفته شدن در بین قاشق‌ها و چنگال‌ها سعی می‌کند خود را به شکل آن‌ها در بیاورد؛ اما تلاش‌هایش برای این کار بی‌فایده است.

تا اینکه روزی پای یک بچه کوچولو که تا حالا از قاشق و چنگال استفاده نکرده است به آشپزخانه باز می‌شود. او نمی‌تواند قاشق و چنگال معمولی که بزرگترها از آن استفاده می‌کنند را در دستان کوچکش بگیرد و به چیزی احتیاج دارد که بتواند به راحتی با آن غذا بخورد؛ به چیزی که کمی قاشق باشد کمی چنگال؛ چیزی که خاصیت و ویژگی‌های هر دو را داشته باشد؛ کاری که نه قاشق‌ها از پس آن برمی‌آیند و نه چنگال‌ها، انگار فقط این شنگال است که از عهدۀ این کار بر می‌آید، فقط خود شنگال

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ فروردين ۹۷ ، ۱۱:۱۷
کتاب دار

سلسله نشستهای حلقه صالحین ایثار با همکاری پایگاه مقاومت بسیج امام صادق (ع) روستای اصله در کتابخانه برگزار می گردد.

برنامه این هفته : آموزش قرائت قرآن کریم برای نوجوانان
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ فروردين ۹۷ ، ۱۱:۱۴
کتاب دار

کتاب علی (ع) از زبان علی (ع) نوشته حجت الاسلام محمد محمدیان که از جمله کتابهای طرح کتابخوان فروردین ماه می باشد، در جمع اعضای کتابخانه معرفی و جمع خوانی شد.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ فروردين ۹۷ ، ۱۱:۱۰
کتاب دار

تحقیقات نشان داده بیشتر کسانی که به کتاب و کتابخوانی علاقه دارند والدینی داشته اند که در دوران کودکی لحظات شیرین و گرمی را هنگام خواندن داستان ها برای آنها ساخته و پرداخته اند. اگر دوست دارید فرزند شما نیز کتابخوان بار بیاید باید کاری کنید تا مطالعه از نظر او تجربه ای موفق و لذتبخش باشد. سعی کنید هر روز یا لااقل هفته ای چند بار برای کودکتان کتاب بخوانید و خود را به این کار عادت دهید.

در صورتی که فرزند شما علاقه ای به کتابخوانی ندارد یا شما به عنوان والدین فرصتی برای این کار در طول روز معین نمی کنید، تلاش می کنیم در این مقاله راه‌کارهایی را به شما آموزش دهیم که به واسطه آن فرزندتان را به خواندن کتاب علاقه مند کنید و در عین حال به رفتارهای اشتباه برخی والدین اشاره می کنیم که باعث می شود کودک از کتابخوانی دور شود.

۱- کتاب هایی انتخاب کنید که با سطح علایق کودکتان تناسب داشته و دارای ظاهری زیبا و تصاویر جذابی باشد. اولین کتاب های کودک باید کوتاه و فقط دارای چند صفحه باشد با موضوعاتی که به دنیای کودک نزدیک است.

۲- دور کودک را با کتاب هایی با موضوع مورد علاقه اش پر کنید. برای مثال اگر کودک شما به دایناسور علاقه مند است کتاب های فانتزی در مورد زمان ماقبل تاریخ تهیه کنید. این کار او را به دانستن هرچه بیشتر تشویق می کند

۳- زمان خاصی را به عنوان زمان خواندن داستان در نظر بگیرید. این مورد به خصوص برای کودکان نوپا بسیار مهم است. زمان قصه سرایی نباید طولانی باشد. در این مواقع کیفیت از همه چیز مهم تر است، اما سعی کنید آن را به صورت برنامه ای منظم در هر روز دنبال کنید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ فروردين ۹۷ ، ۱۴:۵۵
کتاب دار

داشتن یک رژیم غذایی ایده آل با انواع و اقسام غذاها بسیار حائز اهمیت می باشد زیرا این رژیم غذایی نقش مهم و تاثیر گذاری بر روی سلامتی شما خواهد گذاشت.

اگر به اندازه کافی از غذاهای سالم و مفید نخوریم و یا بیش از حد غذاهای ناسالم مصرف کنیم، هر دوی این ها باعث به خطر انداختن سلامتی می شوند.

آیا می دانید یکی از عوامل ایجاد بیماری قلبی ، رژیم غذایی نامناسب می باشد. بسیاری از بیماری ها به علت نداشتن تعادل در مصرف مواد غذایی ایجاد می شوند، مانند: استخوان های ضعیف و شکننده ، بیماری های پوست، کمبود انرژی و بسیاری دیگر.

 تعریف تغذیه صحیح از دید کارشناسان :

تغذیه صحیح این نیست که به طور غیر واقعی لاغر بمانید و یا خود را از غذاهایی که دوست دارید، محروم کنید. بلکه تغذیه ای درست است که انرژی زیادی به شما بدهد، احساس سرزندگی کنید و خود را سالم بدانید.

*برای داشتن یک تغذیه صحیح باید بدانیم چه غذاهایی مفید هستند. این دانستن به این معنا نیست که چه بخوریم، بلکه باید بدانیم چه مقدار مصرف کنیم

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ فروردين ۹۷ ، ۱۷:۳۳
کتاب دار