باب اندیشه

کتابخانه عمومی آیت الله محقق روستای اصله

باب اندیشه

کتابخانه عمومی آیت الله محقق روستای اصله

بایگانی

۱۹ مطلب در شهریور ۱۳۹۶ ثبت شده است


ششمین نشست کتابخوان کتابخانه ای با حضور جمعی از اعضای کودک و نوجوان کتابخانه آیت الله محقق برگزار گردید.

در این نشست شش نفر از اعضا به معرفی کتاب پرداختند. کتابهایی که در این نشست معرفی شدند، به این شرح است:


داستان رستم و سهراب، نویسنده : جعفر ابراهیمی (شاهد)، انتشارات : کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، ارائه توسط : علیرضا محققی (عضو کتابخانه).


خوان هشتم، نویسنده : محمود پوروهاب، انتشارات : کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، ارائه توسط : علیرضا باغبانی (عضو کتابخانه).


رستم و اسفندیار، نویسنده : مرجان فولادوند، انتشارات : کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، ارائه توسط : مهدی محققی (عضو کتابخانه).


بازی اهریمن، نویسنده : سوسن طاقدیس، انتشارات : کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، ارائه توسط : محمد کریمی (عضو کتابخانه).


زال و رودابه، نویسنده : مصطفی رحماندوست، انتشارات : کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، ارائه توسط : ابوالفضل کریمی (عضو کتابخانه).


زال و سیمرغ، نویسنده : مصطفی رحماندوست، انتشارات : کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، ارائه توسط : علی محققی (عضو کتابخانه).
 
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ شهریور ۹۶ ، ۱۲:۴۱
کتاب دار

دومین جلسه عصرانه با طعم کتاب با حضور جمعی از اعضا در کتابخانه برگزار گردید.
در این برنامه مجموعه کتابهای سفرهای علمی نوشته جوانا کول توسط اعضا جمع خوانی و معرفی شد.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ شهریور ۹۶ ، ۱۸:۱۹
کتاب دار

اولین برنامه عصرانه با طعم کتاب با شرکت اعضای کودک کتابخانه برگزار گردید.
در این برنامه سلسله کتابهای هزار تومانی که از جمله کتابهای اهدایی آقای جواد محقق به کتابخانه می باشد، مورد استفاده قرار گرفت.
هریک از اعضا داستان مربوط به کتاب خود را به صورت شفاهی و مختصر برای دوستان خود تعریف کرد.
این روش کتابخوانی در تقویت جمع خوانی و ایجاد فضای صمیمی بین اعضا بسیار موثر است.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ شهریور ۹۶ ، ۱۸:۲۴
کتاب دار

به مناسبت عید غدیر جشن کودکانه ای با همکاری اعضای فعال کتابخانه برگزار گردید.
اجرای سرود، شعرخوانی، مسابقه چیستان و لطیفه گویی و پذیرایی از جمله برنامه های این جشن بود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ شهریور ۹۶ ، ۱۷:۲۲
کتاب دار

پوتین‌های مریم

خاطرات مریم امجدی

مصاحبه و تدوین: فریبا طالش‌پور

انتشارات سوره مهر / ۱۰۹ صفحه

تا نزدیک ظهر باهم بودند. به بچه ها گفت: سری به مسئول بهداری بزنیم تا ببینم پای نامه ام را مهر می زند تا اعتبارش بیشتر شود یا نه؟» بیرون اتاق آمد تا کفشش را بپوشد، دید نیست. هرچه با خواهران گشتند، پیدا نشد که نشد. یک جفت دمپایی پوشید و به دیدن مسئول بهداری رفت تا با او صحبت کند.  وقتی قضیه گم شدن کفش هایش را فهمید، گفت: «برو از تعاون سپاه یه جفت کفش بگیر. به خواهران رزمنده تعلق می گیرد». با بچه ها به انبار سپاه رفت تا کفش بگیرد. برادری در انبار را باز کرد. نامه را نشان او داد. گفت: «بفرمایین داخل و هرکفشی به پایتان می خورد بردارین». با خودش فکر کرد کتانی بردارم، اما همه کفش ها پوتین سربازی بودند. به مسئول انبار گفت: «من که نمی تونم پوتین سربازی به پا کنم!» گفت: «چیز دیگه ای نداریم» به ناچار گشت و یک جفت پوتین را که از بقیه کوچک تر بود، برداشت و به پایش کرد؛ سنگین و مردانه بود.

این ماجرای اولین مواجهه مریم امجدی با جنگ است. زنی ضعیف و مریض که در مواجهه با جنگ چنان روحیه جنگجو و مردانه‌ و رشک‌برانگیزی پیدا می‌کند که حسادت مردان را اینطور برمی‌انگیخت:

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ شهریور ۹۶ ، ۱۶:۲۶
کتاب دار

تاریخ مستطاب آمریکا

نویسنده: دکتر محمدصادق کوشکی / کاریکاتوریست: مازیار بیژنی

انتشارات خیزش نو / ۲۲۷ صفحه

طنزی مستند از تاریخ آمریکا!

واقعا چه جوری باید با تاریخ ملتی که اسطوره‌اش «کابوی»، نماد هویتی‌اش «غرب وحشی»، پیروزی شاخصش «انفجار بمب‌های اتمی در ژاپن»، غذای ملّی‌اش «همبرگر»، عامل برتری‌اش «هزاران موشک و بمب هسته‌ای» و هنرمند اخراجی‌اش «چارلی چاپلین» است، شوخی کرد؟ لابد می‌دانید چاپلین سال‌های سال در تبعید زندگی کرد، چون مقامات امریکا او را اخراج کرده بودند! او پس از جنگ جهانی دوم تا لحظه‌ مرگش امکان زندگی در امریکا را نیافت، چون بعضی فیلم‌هایش به مذاق سیاستمداران امریکایی خوش نیامده بود... . هدف این کتاب آموزش تاریخ نیست، بلکه روایت آن است! به همین دلیل هرچه در این کتاب می‌خوانید «مستند» است! یعنی منابع و اسنادش موجود است و هیچ منبعی بدون سند نیامده! اما راست و دروغش گردن ما نیست! گردن نویسندگان محترم مطالبی است که نشانی آنها در انتهای هر مطلب آمده! آن‌هایی که حال و حوصله تحقیق دارند به منابع مراجعه کنند و آنهایی که بی حال و حوصله‌اند، به ما اعتماد کنند!

این مطلب بهترین شروع برای معرفی کتابی است که در نقد سیاست های امریکا نوشته شده و در بخش ابتدایی کتاب «تاریخ مستطاب امریکا» با عنوان «یک مقدمه کاملا جدی» آمده است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ شهریور ۹۶ ، ۱۶:۲۴
کتاب دار

لالایی برای دختر مرده

نویسنده: حمیدرضا شاه‌آبادی

انتشارات افق / ۱۱۵ صفحه

می‌گویند انیشتین روزی به یکی از خانم‌های همکارش که در سوگ از دست دادن شوهرش بود می‌گوید: «خیلی ناراحت نباش. شوهر شما در جایی از زمان زنده است.» شاید با چنین منطقی است که دخترک سپید موی با آن دستانِ از آرنج تا پایین سوخته‌ داستانِ «لالایی برای دختر مرده» پس از صد سال گمگشتگی و جستجو، سرانجام به مجتمع مسکونی ارغوان در حوالی کرج می‌رسد.

«لالایی برای دختر مرده» را پیش از هرچیز باید پازلی هراس‌انگیز و رمزآلود از بازگشت بازمانده‌ای از تاریخ دانست که کنار هم قراردادن هر تکه آن خواننده را یک گام به جلو می‌راند. کتابی که وقتی مشغول خواندنش می‌شوید باید بسیاری از تجربه‌های مطالعاتی گذشته‌تان را فراموش کنید. داستان آنقدر جذاب و نثرش آن چنان روان است که چه جزو کتابخوانان حرفه‌ای باشید، چه از آن دسته کسانی که همیشه دوست داشتند مطالعه را آغاز کنند اما در صف یافتن کتابی خوب انتظار می‌کشیدند؛ پس از مطالعه کتاب در یک اتحاد مشترک، رأی به فوق‌العاده بودن و پیشنهاد دادنش به دوستان و آشنایان‌تان خواهید داد.

راوی داستان در «لالایی برای دختر مرده» متفاوت از  همیشه است. «من» یا نویسنده کتاب، «میرزا جعفرخان منشی‌باشی»، «زهره» و «مینا» چهار ضلع مربعی هستند که هر کدام با ویژگی‌های خاص خود، شما را از یک دوره به دوره‌ای دیگر، از یک خانواده به خانواده‌ای دیگر و در نهایت با نویسنده‌ای همراه می‌کنند تا بخش تاریکی از یک تراژدی غبارخورده در شمال شرق ایرانِ دوره قاجار را عیان ‌کنند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ شهریور ۹۶ ، ۱۶:۱۸
کتاب دار

با حضور اعضا نشست حافظ خوانی در کتابخانه برگزار گردید.
در این نشست با انتخاب اعضا گزیده ای از اشعار دیوان حافظ جمع خوانی و هر یک از اعضا اشعار خود را در جمع خواند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ شهریور ۹۶ ، ۱۷:۵۲
کتاب دار

آسمان چهارم ( رمانی درباره غدیر خم)
نویسنده : فریبا کلهر
انتشارات : موسسه قدیانی

سفر الیاس، صبح، قبل از طلوع خورشید شروع شد. سفری یک نفره با مشکی آب و کیسه‌ای خرما و گوشت خُشک. او با لباس و دستاری سفید، سوار بر اسبی که رنگ سرخ عجیب و بی‌مانندی داشت در صحرا می‌تاخت و به هیچ چیز جز کاری که در پیش داشت فکر نمی‌کرد.

کتاب «آسمان چهارم» روایت‌گر داستان فردی به نام «الیاس»، از یاران حضرت محمد(ص) است که در خواب صدایی او را به سمت مکه فرامی‌خواند تا شاهد اتفاقی بزرگ باشد، اما پس از اینکه الیاس در مأموریت خود برای مسلمان کردن مردم قبیله ربیع، با تیر دشمنانش زخمی می‌شود، «تیهان» خواهرزاده یازده ساله‌اش را توسط اسب سرخ رنگ و عجیب خود، به سمت مکه فراری می‌دهد و به او می‌گوید: «فقط برو... نمان. به مکه برو شاید بفهمی چرا صدایی در خواب مرا به مکه دعوت می‌کرد. شاید بفهمی چه اتفاقی قرار است آنجا بیفتد.»

گویا این مأموریت که با کمک و همراهی فرشته‌ای از آسمان چهارم - که در قالب یک اسب سرخ رنگ در این داستان حضور دارد-  وسیله‌ای است تا پیام مهمِ پیامبر اسلام (ص) در غدیر را به گوش مخلوقات (مسلمان و غیر مسلمان) برساند تا همه هستی برای شنیدن این پیام در حجه الوداع حاضر و شاهد باشند. در این میان شیطان رانده شده، نیروهای خود در زمین را بکار می گیرد تا مانع از لبیک به ندای پیامبر و تحقق غدیر شود.

فریبا کلهر در این اثر داستانی بلند، خیال و واقعیت را با هم پیوند می‌زند تا داستانی از جذاب درباره غدیر خلق کند. از ویژگی های چنین آثاری، مشخص بودن پایان ماجرا برای مخاطب است؛ بنابراین آنچه می تواند اثر را برای خواننده جذاب و پرکشش کند، شیوه روایت ماجراست. کاری که نویسنده با به تصویر کشیدن حوادث پیرامون واقعه غدیر و بهره‌گیری از نثری روان، قدرت تخیل و مایه‌های طنز، در کتاب «آسمان چهارم» برای نوجوانان ارائه کرده است.

تیهان در این مسیر پس از پیمودن فراز و نشیب‌ها و تحمل مشقت‌های فراوان، در مسیر مکه خود را به منطقه غدیر می‌رساند؛ اما زمانی به آنجا می‌رسد که دیگر واقعه بزرگ اتفاق افتاده بود. او نقل واقعه غدیر خم را از زبان مرد جوانی که در آنجا حاضر بود، می‌شنود. آن جوان که از زخمی در دست خود رنج می‌برد «الیاس» بود... این صحنه در کتاب به زیبایی توصیف شده است: «انگار دنیا از حرکت ایستاد. سکوت شد. شترها خاموش شدند. اسب‌ها آرام گرفتند ... مرد جوان ادامه داد: رسول خدا گفت هرکس که من مولای اویم، علی مولای اوست. گفت خدایا! دوست بدار هرکس علی را دوست بدارد و دشمن بدار هرکس او را دشمن بدارد. و یاری کن هرکس او را یاری کند و واگذار هرآن کس را که ترک یاری او کند.»

داستان این کتاب فرصت خوبی برای آشنایی نوجوانان با حال و هوای مکه، مدینه و یمن در زمان واقعه غدیر خم است.

 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ شهریور ۹۶ ، ۱۵:۰۹
کتاب دار
قصه گویی در قالب اجرای نمایش
کلاس قصه گویی با اجرای خود اعضا در قالب اجرای نمایش توسط اعضا برگزار گردید.




۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ شهریور ۹۶ ، ۱۷:۲۵
کتاب دار