باب اندیشه

کتابخانه عمومی آیت الله محقق روستای اصله

باب اندیشه

کتابخانه عمومی آیت الله محقق روستای اصله

بایگانی

۶ مطلب در فروردين ۱۳۹۹ ثبت شده است

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، به منظور آشنایی هرچه بیشتر و بهتر نوجوانان با کتاب و کتابخانه، هفتمین شماره «هدهد سفید» (ویژه نامه بهار) از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور منتشر شد. ویژه نامه بهار «هدهد سفید» با توجه به شیوع بیماری کرونا در کشور و تعطیلی کتابخانه های عمومی،‌ در قالب الکترونیک منتشر شده است.

در افسانه ها آمده است هدهد هر کجا که در مسیر کاروان پرندگان، سختی و خطری پیش‌ می‌آمد، پرندگان را از مسیرهایی امن‌تر و مطمئن‌تری هدایت می‌کرد و حالا کتاب هدهدسفید می خواهد مخاطب خود را از مسیری امن‌تر به کوه قاف دانایی و زیبایی و آرامش راهنمایی کند. «هدهد نوروزی در روزهای کرونایی» نخستین بخش ویژه نامه بهار هدهد سفید است. در این بخش دلایل انتشار الکترونیکی ویژه نامه نوروزی هدهد سفید آمده، هفت خان مبارزه با کرونادیو تشریح شده و هدهد سفید پیشنهاداتی برای گذران اوقات فراغت در خانه ارائه کرده است.

باتوجه به اینکه در روزهای مبارزه با ویروس کرونا بهتر است در خانه بمانیم و به دنیای شگفت انگیز کتاب های نخوانده در قفسه کتابخانه هامان سفر کنیم، «هدهد سفید» در این شماره به معرفی دو پویش #هر خانه یک کتاب‌خانه و پویش  کتابخوانی مجازی و شرکت در بخش الکترونیک دهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی پرداخته است.

«هدهد سفید» در بخش بعدی از حال و هوای بهاری نویسندگان می گوید. مرجان فولادوند با «سلحشور فصل ها و پیرمرد چاق لباس گل گلی» از قصه های نوروز می گوید و در ادامه هدیه نوروزی علی باباجانی با عنوان «ریختن برنامه در یک روز غیرعادی» آمده است. هدیه بهاری محمدسرور رجایی، نویسنده اهل افغانستان «بهار جان» است و «درخت دختر بالای پله سوم» عیدی فرهاد حسن زاده، «عکس یادگاری با نوروز ۹۹» عیدی مژگان کلهر و «چه بی چه» هم هدیه لاله جعفری به خوانندگان هدهد سفید است.

«روزها و قصه ها» بخش بعدی هفتمین شماره هدهد سفید است که داستان روزها و مناسبت های اسفندماه و فرودین ماه را روایت می کند.

در ادامه معصومه یزدانی با یادداشت «کرونا کتاب و طعم پشمک و توت فرهنگی» راه حل هایی برای هم زدن حوصله سررفته مخاطب نوجوان در روزهای خانه نشینی داده است. در نهایت ویژه نامه بهار «هدهد سفید» با داستان خواندنی «به شرط چاقو» نوشته فریدون عموزاده خلیلی به پایان می رسد.

گفتنی است، سری کتاب‌های «هدهد سفید» از اسفندماه سال ۱۳۹۷ با هدف ترویج و تبلیغ کتاب و کتابخوانی با زبان و ادبیات مناسب کودکان و نوجوانان توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور منتشر و در قفسه کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور قرار گرفته است. «هدهد سفید» کتابچه‌ای با موضوع کتاب برای کودکان و نوجوانان است که با هدف اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی در زمینه کتاب، ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی، ترغیب کودکان و نوجوانان به مطالعه و انس بیشتر با کتاب و تعمیق دیدگاه مطالعاتی آنان در مواجهه با کتاب منتشر می‌شود.

با مراجعه به آدرس ذیل می توانید به نسخه الکترونیکی ویژه نامه دسترسی یابید.

https://www.iranpl.ir/news/21980/

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ فروردين ۹۹ ، ۱۲:۵۳
کتاب دار

 

دهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و با همکاری بنیاد فرهنگی هنری بین المللی امام رضا علیه‌السلام و معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای اشاعه و ترویج فرهنگ منور رضوی، گسترش فرهنگ کتاب‌خوانی و مطالعه کتاب‌های مرتبط با سیره‌ پاک ائمه‌ معصومین علیهم‌السلام، به‌ویژه حضرت امام رضا علیه‌السلام و افزوده شدن منابع مرتبط با سیره حضرت امام هادی علیه‌السلام به عنوان بخش ویژه دهمین دوره، همزمان با ایام فرخنده دهه‌کرامت، برگزار می‌شود.

همچون دوره‌های گذشته، منابع مرتبط با سیره یکی از معصومین(ع) به کتاب‌های هر دوره این جشنواره اضافه شده که بر این اساس منابع مرتبط با حضرت معصومه سلام‌ الله علیها در هفتمین دوره، منابع مرتبط با حضرت احمدبن موسی شاهچراغ علیه‌ السلام در هشتمین دوره، منابع مرتبط با حضرت ابن‌الرضا امام جواد علیه‌ السلام در نهمین دوره و کتاب‌هایی با موضوع حضرت امام هادی علیه‌السلام به عنوان بخش ویژه دهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی در نظر گرفته شده است.

دهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی در قالب‌های کتاب‌خوان مجازی، چهار گزینه‌ای، داستانک نویسی، روزنامه کتاب، نمایش خلاق و نقاشی و در سه بخش «فردی»، «گروهی»، «خانوادگی» و در دو بستر مکتوب و الکترونیک برگزار می‌شود که علاقه‌مندان می‌توانند با مطالعه منابع مرتبط با این بخش، به صورت فردی، گروهی یا خانوادگی، در دو شیوه مکتوب و الکترونیکی در جشنواره شرکت کنند.

علاقه‌مندان به شرکت در دهمین جشنواره کتابخوانی رضوی تا ۹ خرداد ۱۳۹۹ فرصت دارند آثار خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند. علاقمندان می‌توانند با مراجعه به آدرس‌های www.samakpl.ir یا www.razavi.iranpl.ir  برای دریافت فایل کتاب‌ها اقدام و یا جهت دریافت امانی کتاب‌های جشنواره به کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور مراجعه کنند. از تمامی افراد و خانواده‌های برگزیده در سطح ملی برای شرکت در آیین پایانی جشنواره دعوت می‌شود.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ فروردين ۹۹ ، ۱۳:۰۷
کتاب دار