باب اندیشه

کتابخانه عمومی آیت الله محقق روستای اصله

باب اندیشه

کتابخانه عمومی آیت الله محقق روستای اصله

بایگانی

۸ مطلب در خرداد ۱۳۹۶ ثبت شده است



سومین نشست کتابخوان کتابخانه ای با حضور جمعی از اعضا در کتابخانه آیت الله محقق برگزار گردید.

در این نشست شش نفر به معرفی کتاب پرداختند که به این شرح است:

افسانه های گمشدگان، نویسنده : آن جوناس، انتشارات محراب قلم، ارائه توسط وحید بیگلری (عضو کتابخانه).

ماه غریب من، نویسنده : مجید ملامحمدی، انتشارات به نشر، ارائه توسط محمد کریمی (عضو کتابخانه).

سنگ آسمانی به سوی مدرسه می آید، نویسنده : جوانا کول، انتشارات افق، ارائه توسط ابوالفضل محققی (عضو کتابخانه).

مرد بهاری، نویسنده : داوود امیریان، انتشارات مدرسه، ارائه توسط ابوالفضل کریمی (عضو کتابخانه).

راهکارهای زندگی برای نوجوانها، نویسنده : جی مک گرا، انتشارات آسیم، ارائه توسط ابوالفضل کریمی (عضو کتابخانه).

باباطاهر، نویسنده : نصرالله پورجوادی، انتشارات فرهنگ معاصر، ارائه توسط حسین کریمی (عضو کتابخانه).


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ خرداد ۹۶ ، ۱۵:۳۶
کتاب دار
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ خرداد ۹۶ ، ۱۵:۲۲
کتاب دار


به دنبال انتشار خبر بازداشت امام در سحرگاه 15خرداد 1342 به مناسبت سخنرانی تاریخی امام که علیه اسرائیل و رژیم شاه بوده از نخستین ساعات روز 15خرداد، اعتراضات گسترده‌ای در قم، تهران، ورامین، مشهد و شیراز برگزار شد که با شعارهایی بر ضد شاه و در طرفداری از امام همراه بود.

مأموران نظامی که در نقاط مرکزی و حساس شهرهای قم و تهران مستقر بودند به روی تظاهر کنندگان آتش گشودند. مردم نیز با چوب‌ و سنگ به دفاع ازخود برخاستند. تظاهرات در آن روز و دو روز بعد نیز ادامه یافت و هزاران نفر از مردم کشته و مجروح شدند. فجیع‌ترین حادثه، قتل عام دهقانان کفن‌پوش ورامینی بود که در پشتیبانی از امام راهی تهران شده بودند. مأموران نظامی در سر پل باقرآباد با آنها روبرو شده و با سلاحهای سنگین آنها را قتل عام کردند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ خرداد ۹۶ ، ۱۸:۱۸
کتاب دار


حضرت امام خمینی و بنیان گذار جمهوری اسلامی در 14 خرداد ماه 1368 در تهران رحلت نمودند.
ایشان پس از یک دوره کوتاه بیماری و پس از یک جراحی در بیمارستان بقیه الله دار فانی را وداع نمود. حضرت امام پس از در گذشت حضرت آیت الله بروجردی به مخالفت با سیاست های طاغوت برخاست و در قیام 15 خرداد 1342 دستگیر و روانه تهران و زندانی گردید، پس از مدتی آزاد و به شهر مقدس قم مراجعت نمود. در قضیه تصویب کاپیتولاسیون ) مصونیت مجرمین آمریکائی در ایران) با سخنرانی مهم و آتشین در مسجد اعظم قم دستگیر و به ترکیه و سپس به عراق تبعید گردید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ خرداد ۹۶ ، ۱۸:۰۷
کتاب دار


غنچه دلتنگ (نگاهی نو به زندگی و شخصیت امام حسن علیه‌السلام)

نوشته: حسین سیدی

انتشارات: دفتر نشر معارف

۲۴۰ صفحه

این اثر جلد چهارم از مجموعه‌ای چهارده‌جلدی است که هر یک به روایتی نو از سبک زندگی معصومین علیهم‌السلام پرداخته است. حسین سیدی برای نگارش این اثر به بیش از ۵۰۰ منبع مراجعه کرده و از ۲۲۹ عنوان از آن‌ها بهره گرفته است. این اثر به دلایلی متمایز از سایر آثار مشابه است؛ نخست آنکه نویسنده در تلاش بوده تا در این کتاب بر اساس منابع، یک سبک زندگی را ترسیم کند، یعنی نکات مطرح‌شده درباره معصومین علیهم‌السلام جنبه کاربردی در زندگی امروزی خواننده داشته باشد. دیگر ویژگی مهم کتاب نثر بسیار روان آن است و درنهایت اختصار مطالب که خواندن کتاب را برای عموم آسان‌تر کند.

عناوین فصول این کتاب عبارت‌اند از: خویشتن (مباحثی پیرامون زندگی شخصی و خصوصیت اخلاقی و رفتاری امام حسن علیه‌السلام اشاره دارد)؛ خداوند (مباحثی ناظر بر رابطه امام حسن علیه‌السلام با خداوند؛ مطالبی نظیر ایمان‌پذیری، حج‌گذاری، روزه‌داری و ...)؛ دیگران (مباحثی در مورد نوع برخورد امام با اقشار مختلف جامعه اعم از خدمتکاران و خویشاوندان، ایتام، دشمنان، ستمگران، سخن‌چینان و...)؛ فصل پایانی نیز درباره طبیعت است و نکاتی پیرامون سبک زندگی و عملکرد امام علیه‌السلام در مواجهه با طبیعت بیان شده است.

 


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۸ خرداد ۹۶ ، ۱۸:۲۷
کتاب دار


در ساعت ۲ بعد از ظهر روز ۳ خرداد ۱۳۶۱ پس از ۳۴ روز نبرد بی‌امان، خرمشهر به طور کامل از اشغال نظامیان عراق خارج شد و عملیات بیت‌المقدس که در دهم اردیبهشت این سال آغاز شده بود، به پیروزی رسید.

در حالی که اشغال خرمشهر توسط عراق به عنوان آخرین و مهم‌ترین برگ برنده این کشور برای وادار ساختن ایران به شرکت در هر گونه مذاکرات صلح تلقی می‌شد، آزادسازی این شهر می‌توانست سمبل تحمیل اراده سیاسی جمهوری اسلامی ایران بر نیروهای متجاوز و اثبات برتری نظامی‌اش باشد. بر همین اساس، با توجه به اینکه منطقه عمومی غرب کارون آخرین منطقه مهمی بود که همچنان در اشغال عراق قرار داشت، از یک سو فرماندهان نظامی ایران برای انجام عملیات در این منطقه اشتراک نظر داشتند، و از سوی دیگر عراق نیز که طراحی عملیات آزادسازی خرمشهر را پس از عملیات فتح‌المبین قطعی و مسجل می‌پنداشت، با در نظر گرفتن اهمیت این شهر و جایگاه آن در دفاع از بصره، به ضرورت حفظ این منطقه معتقد بود. از این رو، بلافاصله پس از اتمام عملیات فتح‌المبین، در حالی که قوای ارتش عراق در منطقه عمومی خرمشهر تقویت می‌شد، به تمام یگان‌های تحت امر قرارگاه مرکزی کربلا دستور داده شد تا ضمن بازسازی و تجدید قوا، به شناسایی و طراحی عملیات بپردازند.

در چنین شرایطی بود که عملیات بیت‌المقدس با هدف آزادسازی جاده اهواز - خرمشهر و خارج شدن جاده اهواز و آبادان از برد توپخانه دشمن در ۳۰ دقیقه بامداد روز ۱۰ اردیبهشت ۱۳۶۱ با قرائت رمز عملیات «بسم‌الله الرحمن الرحیم. بسم‌الله القاسم ‌الجبارین، یا علی ابن ابی‌طالب» از سوی فرماندهی مشترک آغاز شد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ خرداد ۹۶ ، ۱۷:۲۷
کتاب دار


دومین نشست کتابخوان کتابخانه ای چهارشنبه 27 اردیبهشت ماه با حضور جمعی از اعضا در کتابخانه عمومی آیت الله محقق برگزار گردید.

در این نشست شش نفر از اعضای فعال به ارائه کتابی که مطالعه کرده بودند پرداختند که به این شرح است:

از آدم تا خاتم، نوشته افسانه شریف زاده، انتشارات پیام عدالت، ارائه توسط محمد کریمی (عضو کتابخانه).

ضرب المثل های مشهور فارسی، نوشته مجید احمدی، انتشارات ارمغان یوسف، ارائه توسط محسن محرابی (عضو کتابخانه).

علوم به زبان ساده برای همه، نوشته اشرف منظوری، انتشارات گوتنبرگ، ارائه توسط مهدی ظهوری (عضو کتابخانه).

داستان راستان، نوشته مرتضی مطهری، انتشارات صدرا، ارائه توسط ابوالفضل کریمی (عضو کتابخانه).

افسانه خوشبختی، نوشته محمد میرکیانی، انتشارات پیام آزادی، ارائه توسط حمید رضا کریمی (عضو کتابخانه).

دو فرشته دو برادر، نوشته فریبا کلهر، انتشارات محراب قلم، ارائه توسط علی نظری (عضو کتابخانه).

 

 

 

 


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ خرداد ۹۶ ، ۱۶:۲۸
کتاب دار