باب اندیشه

کتابخانه عمومی آیت الله محقق روستای اصله

باب اندیشه

کتابخانه عمومی آیت الله محقق روستای اصله

بایگانی

معرفی کتاب تاریخ مستطاب آمریکا

يكشنبه, ۱۹ شهریور ۱۳۹۶، ۰۴:۲۴ ب.ظ

تاریخ مستطاب آمریکا

نویسنده: دکتر محمدصادق کوشکی / کاریکاتوریست: مازیار بیژنی

انتشارات خیزش نو / ۲۲۷ صفحه

طنزی مستند از تاریخ آمریکا!

واقعا چه جوری باید با تاریخ ملتی که اسطوره‌اش «کابوی»، نماد هویتی‌اش «غرب وحشی»، پیروزی شاخصش «انفجار بمب‌های اتمی در ژاپن»، غذای ملّی‌اش «همبرگر»، عامل برتری‌اش «هزاران موشک و بمب هسته‌ای» و هنرمند اخراجی‌اش «چارلی چاپلین» است، شوخی کرد؟ لابد می‌دانید چاپلین سال‌های سال در تبعید زندگی کرد، چون مقامات امریکا او را اخراج کرده بودند! او پس از جنگ جهانی دوم تا لحظه‌ مرگش امکان زندگی در امریکا را نیافت، چون بعضی فیلم‌هایش به مذاق سیاستمداران امریکایی خوش نیامده بود... . هدف این کتاب آموزش تاریخ نیست، بلکه روایت آن است! به همین دلیل هرچه در این کتاب می‌خوانید «مستند» است! یعنی منابع و اسنادش موجود است و هیچ منبعی بدون سند نیامده! اما راست و دروغش گردن ما نیست! گردن نویسندگان محترم مطالبی است که نشانی آنها در انتهای هر مطلب آمده! آن‌هایی که حال و حوصله تحقیق دارند به منابع مراجعه کنند و آنهایی که بی حال و حوصله‌اند، به ما اعتماد کنند!

این مطلب بهترین شروع برای معرفی کتابی است که در نقد سیاست های امریکا نوشته شده و در بخش ابتدایی کتاب «تاریخ مستطاب امریکا» با عنوان «یک مقدمه کاملا جدی» آمده است.

محمد صادق کوشکی در کتاب «تاریخ مستطاب آمریکا» با نگاهی طنزگونه، به بررسی تاریخ کشور آمریکا و نقد سیاست‌های این کشور در عرصه بین‌الملل و همچنین در رابطه با ایران پرداخته است. این کتاب در ۵ فصل «آمریکا و خودش»، «آمریکا و صادرات حقوق بشر و دموکراسی»، «آمریکا و طرف‌های ما»، «تن ایرانی و کیسه آمریکایی» و «و آخرش...» ارائه شده که ۱۱۰ کاریکاتور از مازیار بیژنی، فصل‌های مختلف این کتاب را همراهی می‌کند.

محتوای این کتاب که پژوهشی متکی بر منابع و اسناد معتبر موجود در خارج از ایران، کشورهای غربی و همچنین منابع منتشر شده توسط وابستگان رژیم پهلوی است، به همت «موسسه فرهنگی خاکریز ایمان و اندیشه» با همکاری «موسسه خیزش‌ نو» گرداوری شده و با قلمی طنزآمیز به دنبال ارائه چهره واقعی آمریکا برای مخاطبان است.

«آمریکا و خودش» عنوان فصل اول این کتاب است که نویسنده با ارائه بخش‌هایی چون «یک کشف ضروری!»، «اولین گام برای پرداخت حقوق بشر»، «اصلاحات تمدنی عمیق»، «ترویج فضایل اخلاقی آمریکایی»، «الهیات آمریکایی»، «کاکاسیاه‌های آویزان به تمدن» و ... به انتقاد از تدوین تاریخ این سرزمین از زمان «کشف قاره آمریکا» بدون توجه به وجود تمدن‌های مایا، ازتک و اینکاها در این سرزمین و همچنین عدم تعهد به صلح‌نامه با سرخ‌پوستان، کشتار و فروختن بومیان این سرزمین به عنوان بَرده، پرداخته است.

فصل دوم این کتاب «آمریکا و صادرات حقوق بشر و دموکراسی» نام دارد که با بخش‌هایی چون «مکزیک؛ اولین هدف ازمایشی»، «فیلیپین؛ گام دوم»، «آمریکا بزرگ می‌شود»، «ویتنام؛ ویترین تمدن آمریکایی»، «آمریکا و همسایگان» به موضوع مداخلات نظامی آمریکا در امور برخی کشورها می پردازد. محمدصادق کوشکی در این فصل با قلمی طنزآمیز به بیان جنایات آمریکایی‌ها در این زمینه پرداخته است.

در فصل سوم این کتاب که عنوان آن «آمریکا و طرف‌های ما» است، نویسنده با تقسیم بندی مطالب در بخش‌هایی چون «سومالی: حقوق بشر و شاخ افریقا»، «سودان و حقوق شیمیایی بشر»، «افغانستان و تمدن خشخاشی آمریکا»، «عراق تمدن آمریکایی و دیگر هیچ»، «اسرائیل میوه تمدنی آمریکا» و... به حضور نظامی آمریکا در برخی از کشورهای منطقه خاورمیانه به بهانه مبارزه با تروریسم و تبعات آن پرداخته است.

«تن ایرانی و کیسه ایرانی» نیز عنوان فصل چهارم از این کتاب است که با ارائه بخش‌هایی چون «جیره جنگی تمدن آمریکایی»، «۲۸ مرداد دموکراتیک»، «تمدن از آمریکا، نفت از ایران»، «تاسیس ساواک و تامین حقوق بشر»، «اصل چهارم مدنیت آمریکا»، «مستشاران حقوق‌بگیر» و... به تاریخ حضور آمریکا در ایران و نقش آن در حوادث و اتفاقات مختلف تاریخی کشور، همچنین جنایات و غارت‌های صورت گرفته از سوی آمریکا پرداخته است.

در نهایت بخش پنجم این کتاب با عنوان «و آخرش...» سعی دارد تا با ارائه موضوعاتی چون «هزینه نظامی تمدن»، «اسلحه، کلید قفل حقوق بشر»، آمریکا و دلسوزی نظام‌مند در امور دیگر کشورها»، «سازمان آمریکایی ملل متحد» و «آمریکا، اند همه چیز»، از هزینه‌های آمریکا در امور نظامی و فروش اسلحه، جانبداری از اسرائیل، تامین منافع آمریکا در سازمان ملل متحد و زیاده‌خواهی‌های این کشور در امور بین‌الملل پرده بردارد.

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۶/۱۹
کتاب دار

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی