باب اندیشه

کتابخانه عمومی آیت الله محقق روستای اصله

باب اندیشه

کتابخانه عمومی آیت الله محقق روستای اصله

بایگانی

معرفی کتاب پشت دروازه شهر

سه شنبه, ۶ مهر ۱۳۹۵، ۰۶:۳۵ ب.ظ


پشت دروازه شهر (خاطرات علی رضا معینیان)
نویسنده:غلامرضا جهانی مقدم و علی شیرخانی
ناشر: پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس
تاریخ انتشار:1392

این کتاب تاریخ شفاهی دوران هشت ساله را از نگاه علیرضامعینیان (فرمانده گردان کربلا) به تصویر می کشد. کتاب پشت دروازه شهر توسط پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس به چاپ رسید و به اهتمام غلامرضا جهانی مقدم و علی شیرخانی روانه بازار شده است.

علیرضا معینیان در این کتاب از خاطرات روزهای آغاز جنگ تحمیلی چنین می‌گوید:
استاندار آقای غرضی و از نیروهای انقلاب قبل از انقلاب بود. زمانی که عراقی‌ها زاغه‌های مهمات لشکر 92 زرهی در فولی آباد جاده حمیدیه را هدف خود قرار دادند و انفجارهایی رخ داد، مردم به روستاها و شهرهای اطراف کوچ کردند.
بعدا رفتیم گلوله‌ها را جدا کردیم. کارخطرناکی بود. هر آن ممکن بود یکی از این‌ها عمل کرده و ما را لت و پار کند. خیلی‌ها رفتند، ولی این رفتن به 48 ساعت نکشید و مردم دوباره برگشتند. این مسئله {باعث} شد که شهر کاملا سنگر بندی شود.

پایگاه‌های بسیج نیروهای مردمی را سریعا سازماندهی کردند. سر خیابان‌ها و {جلوی} در مساجد سنگربندی شد.

حتی سر چهارراه‌ها را سنگربندی کردند و ایست و بازرسی شروع شد. شب‌ها شهر تاریک مطلق شد؛ مردم تنها با نور فانوس و چراغ قوه راه خود را می‌دیدند. صدای انفجار، توپخانه، ضد هوایی و غیره باعث شد تا در شهر وضعیت خاصی حاکم شود. مردم خود را آماده کرده بودند که اگر عراق بیاید دفاع کنند.

اهواز، خرمشهر نبود که عراق آن را به راحتی بگیرد. هر چند که خرمشهر را هم راحت نگرفت و 45 روز طول کشید تا نصفش را بگیرد؛ آن هم به دلیل خیانت بنی صدر بود.


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۷/۰۶
کتاب دار

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی