باب اندیشه

کتابخانه عمومی آیت الله محقق روستای اصله

باب اندیشه

کتابخانه عمومی آیت الله محقق روستای اصله

بایگانی

معرفی کتاب تعلیم و تربیت در اسلام

يكشنبه, ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۰۲:۱۹ ب.ظ


عنوان کتاب : تعلیم و تربیت در اسلام
نویسنده : استاد شهید مرتضی مطهری
انتشارات : صدرا

کتاب تعلیم و تربیت در اسلام، شامل نوزده سخنرانی استاد مطهری است که در دو بخش تنظیم شده است. زمان برگزاری سخنرانی­ها سال­های 1351 و 1352 است. سخنرانی­های بخش نخست، دارای سیزده سخنرانی و در جمع دبیران تعلیمات دینی ایراد شده است و بخش دوم کتاب سخنرانی­های استاد در انجمن اسلامی پزشکان را در بر دارد.

توجه استاد مطهری به موضوع تعلیم و تربیت در اسلام مبتنی بر این مبناست که اسلام می­تواند و بلکه باید نظام تربیتی مستقلی ارائه نماید. استاد در مقدمه مباحث خود آورده است:

«یک مکتب که دارای هدف­های مشخص است و مقررات همه­جانبه­ای دارد و به اصطلاح سیستم حقوقی و سیستم اقتصادی و سیستم سیاسی دارد، نمی­تواند یک سیستم خاص آموزشی نداشته باشد.»

از دیدگاه استاد مطهری، نظام تربیتی اسلام «انسان محور» است و بلکه مفهوم تربیت تنها با محور قرار دادن انسان سازگار است. استاد مطهری از «مکتب تربیتی انسانی» سخن می­گوید. مکتبی که به انسان نگاه ابزاری ندارد و در فرایند آموزشی و تربیتی رشد خود انسان را هدف قرار می­دهد.

قسمتی زیبا از کتاب :

اینجاست که ما باید با اصول تعلیم و تربیت اسلامى آشنا بشویم. اولاً آیا اسلام براى مسئله ی تعلیم به عنوان آموزش دادن و آگاهى دادن اهمیتى قائل است یا نه؟ و به عبارت دیگر آیا اسلام عنایتى به پرورش عقل و فکر انسان دارد یا چنین عنایتى ندارد؟ این همان مسئله ی علم است که از قدیم میان علما مطرح بوده؛ هم اصل مطلب که اسلام دینى است که به علم دعوت کرده است، و هم خصوصیات آن که آن علمى که اسلام به آن دعوت کرده است چه علمى است، که افرادى نظیر غزالى، فیض و دیگران در این زمینه بحث کرده اند. و از نظر تربیت و پرورش هم که مقررات اخلاقى اسلام، همه مقررات پرورشى انسانهاست که انسانى که اسلام مى خواهد پرورش بدهد، انسان نمونه ی اسلام چگونه انسانى است و مدل آن انسان چگونه مدلى است؟

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۲/۱۲
کتاب دار

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی