باب اندیشه

کتابخانه عمومی آیت الله محقق روستای اصله

باب اندیشه

کتابخانه عمومی آیت الله محقق روستای اصله

بایگانی

معرفی کتاب « عاشقانه های یونس در شکم ماهی »

شنبه, ۱۰ مرداد ۱۳۹۴، ۰۵:۱۴ ب.ظ

عاشقانه های یونس در شکم ماهی

نویسنده: جمشید خانیان

انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

« عاشقانه های یونس در شکم ماهی » یکی دیگر از رمان های نوجوان امروز است که برای گروه های سنی “د” و “هـ” منتشر شده است.
.

» عاشقانه های یونس در شکم ماهی » داستان پسری است که بیش از سنش می فهمدداستان پسری که همچون بی بی پیرش عقیده دارد ما انسانها در شکم ماهی زندگی می کنیم و روزی که قرار است بمیریم از دهان ماهی به بیرون پرت می شویم.

ماجرا از اینجا آغاز می شود که سارا، شخصیت اصلی که ماجرا از زبان او روایت می شود، مجبور به ترک بهترین دوستش می شود، کسی که حرفش را درک می کند و با او خاطرات بسیاری دارد: کوکو، پیانوی پیر خانه. داستان در جنوب کشور و در زمان جنگ اتفاق می افتد و بمباران های پشت سر هم، خانواده ی سارا را مجبور به مهاجرت می کند.


داستان با گذر به گذشته و حال، دنبال می شود و گره داستان زمانی ایجاد می شود که سارا، مجبور به انتخاب می شود. بین نجات زندگی دو انسان و انتخاب کوکو! یکی از انسانها یونس است. کسی که روال داستان را به هم می زند و عقاید و حرفهای مخصوصش همه را آشفته می کند. مهمترین ویژگی یونس، زبان مخصوص اوست. زبان وارونگی. او کسی است که به سارا یاد می دهد که چگونه زندگی را ببیند.

عشق و جنگ، دو محور اساسی این رمان است.جنگ حادثه ای است که طی آن وضعیت عادی زندگی انسان ها به هم می ریزد. علاوه بر این، جنگ همیشه با خشونت، مرگ و هراس از کشته شدن همراه است و همین موقعیت های خاص و حساس، زمینه ی لازم برای خلق داستانی پر از کشمکش و جاذبه را فراهم می کند.
از سوی دیگر عشق نیز موقعیتی ویژه در زندگی انسان دارد که که روال زندگی عادی را به هم می ریزد و شخص را دچار تحول، التهاب و دگرگونی می کند.عشق بر خلاف جنگ، یاد آور زندگی و امید است و از این زاویه عشق و جنگ در تقابل با یک دیگرند

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۵/۱۰
کتاب دار

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی