باب اندیشه

کتابخانه عمومی آیت الله محقق روستای اصله

باب اندیشه

کتابخانه عمومی آیت الله محقق روستای اصله

بایگانی

۱۵ مطلب در آذر ۱۳۹۴ ثبت شده است


در زمان‌های دور مردی به کار تجارت مشغول بود و حجره‌ای داشت که در آن پارچه می‌فروخت. از قرار او شاگردی داشت مودب و مومن که البته کمی خجالتی بود.
مرد تاجر همسری داشت که غذاهای خوشمزه‌ای می‌پخت و آش‌های او زبانزد خاص و عام بود و دهان همه را آب می‌انداخت.

روزی مرد تاجر بیمار می‌شود و به حجره نمی‌رود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ آذر ۹۴ ، ۲۰:۰۷
کتاب دار

غیبت امام زمان، یک سنت الهی

اساساً مساله غیبت در گفتار معصومین(ع) به عنوان یک سنت الهی مطرح شده است که در میان انبیاء پیشین و اوصیای آنها معمول بوده است. بنابر روایات، صالح پیامبر در سن پیری از میان قومش غایب شد و غیبت او مدتی به طول انجامید. به طوریکه چون به میان قومش بازگشت وی را نشناختند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ آذر ۹۴ ، ۱۹:۳۷
کتاب دار

نهم ربیع الاول، نه تنها نخستین روز امامت امام عصر علیه السلام است، بلکه آغاز دوره ای حیاتی و مهم در تاریخ شیعه نیز به شمار می آید    . در سال روز نهم ربیع الاول که یادمان آغاز امامت ولی عصر علیه السلام است، تصمیم گرفتیم در چند سطر کوتاه به رخ دادهایی که پس از شهادت امام حسن عسکری علیه السلام در سامرا روی داد، اشاره کنیم

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ آذر ۹۴ ، ۱۹:۳۰
کتاب دار


نهم ربیع الاول، سالروز آغاز ولایت و امامت و زعامت آخرین سحاب رحمت و ذخیره ی دودمان آل طاها ، حضرت مهدی موعود ( عجل الله تعالی فرجه الشریف) بر منتظران و چشم انتظاران ظهورش تبریک و تهنیت باد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ آذر ۹۴ ، ۱۹:۲۲
کتاب دار


شب یَلدا یا شب چلّه یکی از کهن‌ترین جشن‌های ایرانی است .در این جشن، طی شدن بلندترین شب سال و به دنبال آن بلندتر شدن طول روزها در نیم‌کرهٔ شمالی، که مصادف با انقلاب زمستانی است، گرامی داشته می‌شود.

یلدا به زمان بین غروب آفتاب از ۳۰ آذر ( آخرین روز پاییز( تا طلوع آفتاب در اول ماه دی (نخستین روز زمستان( گفته می‌شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ آذر ۹۴ ، ۱۹:۱۷
کتاب دار



مرد رویاها

نویسنده : سیدمهدی شجاعی

انتشارات : کتاب نیستان


ادبیات «مرد رویاها» که بسیار دلنشین و گیرا است، حکایت از توانمندی نویسنده در خلق موقعیت‌های داستانی دارد و خواننده را به یاد آثار قبلی این نویسنده چون «کمی دیرتر» یا «کشتی پهلو گرفته» می‌اندازد. همچنین استفاده از تکه‌های زبانی مختص شخصیت‌ها، به داستان واقعیت بیشتری بخشیده و این حس را در خواننده به وجود می‌آورد که با یک چمران واقعی رو‌به‌رو است. توجه به جزئیات و استفاده از حالات و لحظاتی که می‌تواند در قرابت خواننده با متن تاثیر داشته باشد از دیگر نکات کلیدی و برجسته این کتاب است که مخاطب را با حال و هوای عرفانی چمران بیشتر آشنا می‌کند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ آذر ۹۴ ، ۱۳:۵۹
کتاب دار

کودکان امروز بعد از یک روز درسی و پس از برگشت از مدرسه به دنبال انواع سرگرمی‌هایی مانند تبلت، کامپیوتر یا گوشی همراه هستند و خود را با بازی‌های اینترنتی، تلویزیون یا تبلت سرگرم می‌کنند.

این موضوع جای نگرانی ندارد چون این بازی‌ها باعث می‌شوند کودکان فعالیت مغزی داشته باشند اما مشکل در اینجاست که آنقدر سرگرم بازی می‌شوند که از درس مدرسه غافل می‌شوند؛ به همین دلیل والدین باید بیشتر بر آنها نظارت داشته باشند.

چند نکته

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ آذر ۹۴ ، ۱۳:۱۸
کتاب دار

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ آذر ۹۴ ، ۱۳:۰۲
کتاب دار

حکایت ضرب‌المثل «خیاط در کوزه افتاد» چیست؟

 

داستان این ضرب‌المثل به زمان‌های دور بر می‌گردد. زمانی که خیاطی در شهری مغازه‌ای کوچک داشت که بر سر راه گورستان بنا شده بود.

 

هر زمان فردی می‌مرد، برای تدفین او از جلوی مغازه خیاط رد می‌شدند. روزی خیاط با خود فکر کرد که تعداد مردگان را بشمارد و از این طریق برای خود سرگرمی درست کند. اما چون حافظه خوبی نداشت، تصمیم گرفت کوزه‌ای را از دیوار آویزان کند و سنگ‌ریزه‌هایی را کنار آن قرار دهد و هربار که فردی می‌میرد، سنگی داخل کوزه بیندازد

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ آذر ۹۴ ، ۱۲:۵۸
کتاب دار



به اطلاع علاقمندان به حوزه ی کتاب و کتابخوانی می رساند نمایشگاه کتاب کودک و نوجوان از 22 آذر  لغایت 28 آذر ماه در محل دائمی نمایشگاههای بین المللی استان همدان برگزار گردیده است . علاقمندان می توانند برای بازدید و خرید کتاب که با تخفیف 30 درصد عرضه می گردد به نمایشگاه مراجعه نمایند.

مکان : همدان - میدان عاشورا

ساعات بازدید: 9 تا 12 - 15 تا 19

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ آذر ۹۴ ، ۱۴:۰۷
کتاب دار