باب اندیشه

کتابخانه عمومی آیت الله محقق روستای اصله

باب اندیشه

کتابخانه عمومی آیت الله محقق روستای اصله

بایگانی

بر مدار آفتاب؛ ترسیم زندگی بر مدار حیات رضوی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، الگوسازی از زندگی رهبران دینی تأثیر مستقیمی در ترویج سبک زندگی اسلامی دارد. سیرۀ عملی اهل بیت علیهم‌السلام بهترین راهنما برای استخراج الگوهای رفتاری است. آنچه در زندگی امام رضا علیه‌السلام، همچون دیگر معصومان علیهم‌السلام، آشکار است و می‌توان به آن به‌عنوان محوری در الگوگیری تکیه کرد، همه‌جانبه بودن سیره و سخن ایشان است. پیروی علمی از رهنمودهای الهی امام می‌تواند ما را به یک جامعیت در شیوه زندگی رهنمون سازد.

این اثر با ارائۀ گوشه‌ای از حیات طیبۀ رضوی، بر آن است تا سبک زندگی مؤمنانه را با تکیه بر سیرۀ حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام بیان کند. کتاب در هفت فصل تنظیم شده است. فصل نخست «پرتویی از آفتاب»، فصل دوم «ارتباط با خدا»، فصل سوم «ارتباط با حجت خدا»، فصل چهارم «ارتباط با خود»، فصل پنجم «ارتباط با خانه و خانواده»، فصل ششم «ارتباط با جامعه» و فصل هفتم «بهداشت و جامعه». در فصل اول به تولد تا شهادت و زیارت حضرت پرداخته است. دربارۀ موضوعاتی از قبیل خداباوری، نمازگزاری، روزه‌داری، حج، دعاها و معاداندیشی در فصل دوم بحث شده است. فصل سوم به نیاز به امام، اطاعت از اولی‌الامر، اهل بیت علیهم‌السلام، غدیر، عاشورا و مهدویت می‌پردازد. مطالبی چون سیمای ظاهری، سیمای علمی و سیمای اخلاقی در فصل چهارم قرار گرفته‌اند. در فصل پنجم موضوعات مرتبط با خانه (فضای خانه، خوش اخلاقی، والدین، ازدواج، فرزند و...) و خویشاوندان (صلۀ رحم، مهمان و مهمانی) بررسی شده‌اند. به سرفصل‌های خدمتکاران و کارگران (طی‌کردن مبلغ، انس با کارگر و...) و با مردم (مهروزی، معاشرت و...) در فصل بعدی پرداخته شده است. در فصل هفتم و پایانی کتاب این موضوعات تشریح شده‌اند: بهداشت، خوردنی‌ها، نوشیدن، نشستن، سفر، بیماری، عیادت و...

در صفحۀ ۱۱۸ کتاب، در بیان سیرۀ حضرت در باب صلۀ رحم چنین آمده است:

بر صلۀ رحم تأکید می‌کرد: «خدا تقوای الهی را با صلۀ رحم همراه ساخت؛ درنتیجه هرکس صلۀ رحم نکند، تقوای الهی ندارد.»

می‌فرمود: «خدا دستور سه چیز را به‌همراه سه چیز دیگر صادر فرموده: ۱. دستور نماز را همراه با دستور زکات. پس هر کس نماز بخواند و زکات نپردازد، نمازش پذیرفته نیست؛ ۲. دستور سپاسگزاری از خود را همراه با دستور دستور سپاس از پدر و مادر. پس هر کس از پدر و مادر خود سپاسگزار نباشد، از خدا سپاسگزار نبوده است؛ ۳. دستور تقوای از خدا را همراه با دستور صلۀ رحم. پس هرکس صلۀ رحم نکند، تقوای الهی نداشته است.»

این کتاب به قلم حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین پورامینی و ویرایش محمدمهدی باقری و سیدحمید حیدری‌ثانی توسط دفتر نشر معارف در سال ۱۳۹۵ منتشر شده است.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۰۳/۲۵
کتاب دار

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی