باب اندیشه

کتابخانه عمومی آیت الله محقق روستای اصله

باب اندیشه

کتابخانه عمومی آیت الله محقق روستای اصله

بایگانی

عصر طلایی دایناسورها

نویسنده: عرفان خسروی

انتشارات: طلایی

تعداد صفحات: ۶۶

نگاهی به دوران حکمرانی دایناسورها به کره زمین

از عمر سیارۀ ما مدت زمان بسیار زیادی می‌گذرد. در تمام طول تاریخ سیارۀ زمین، از آغاز پیدایش حیات تا امروز، موجودات زندۀ بسیاری وجود داشته‌اند که هر کدام مدتی بر روی این سیارۀ زیبا می‌زیسته‌اند و اکنون پس از گذشت سال‌ها، تنها آثاری از آن‌ها بر جا مانده است.

از میان تمام جانورانی که زمانی بر روی زمین تعدادشان بسیار زیاد بود و به دلایل متعددی دیگر وجود ندارند "دایناسورها" جایگاه منحصر به فردی دارند. این جانوران بزرگ و غول‌پیکر از حدود ۲۵۰ تا ۶۵ میلیون سال قبل بر روی زمین حکمرانی می‌کردند. دانستن دربارۀ دایناسورها همواره برای انسان جذاب و هیجان انگیز بوده است و کشف آثار حیات و جزئیات زندگی این جانوران شگفت انگیز پنجره‌ای تازه به سوی تاریخ زیستی کرۀ زمین می‌گشاید.

تا کنون کتاب‌های متعددی در مورد دایناسورها و موجودات دیگری که نسل‌شان منقرض شده، منتشر شده است؛ اما اغلب این کتاب‌ها در کشور ما ترجمۀ آثار خارجی است که معمولاً  قدیمی نیز هستند. اگر بخواهیم یک نمونۀ موفق و قابل اعتماد از کتاب‌هایی که با این موضوع و برای کودک و نوجوان نوشته شده است را نام ببریم بدون شک "عصر طلایی دایناسورها" بهترین خواهد بود. این کتاب که توسط یک محقق جوان ایرانی نوشته شده است، با بهره‌گیری از علوم تاریخ زیستی روز و توجه به زبان کودکان و نوجوانان و همین‌طور تصویرگری بسیار خلاقانه و هنرمندانه یک گرافیست ایرانی، کتابی فراتر از انتظار مخاطبان است. در این کتاب جذاب هر دایناسور یک شناسنامه دارد که در آن می‌توان زمان، مکان، اندازه، وزن و غذای مخصوص آن را مشاهده کرد. بعضی از صفحات این کتاب آدم را حسابی به هیجان می‌آورد.

در کتاب "عصر طلایی دایناسورها" هر لحظه غافلگیر و شگفت زده خواهیم شد! تصاویر رنگارنگ و جذاب از انواع دایناسورها و زیستگاه‌شان، از زمان دایناسور پدر تا آخرین نسل از آن‌ها. اطلاعات بسیار با ارزش از این جانوران، از تاریخ تخمینی حیات آن‌ها، تا دلایل احتمالی انقراض‌شان ما را با دنیای عجیب ماقبل تاریخ آشنا می‌سازد.

امروزه باید ردّپا و آثار حیات دایناسورها را از دل سنگ‌ها جستجو کنیم، راستی آخرین آن‌ها چه شکلی بودند، چرا دیگر وجود ندارند، آیا همۀ آن‌ها غول آسا بودند، اولین بار در چه مناطقی آن‌ها را کشف کردند، و سؤلات بسیار زیاد دیگری که همۀ ما دوست داریم به جواب‌هایش برسیم.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۱۰/۰۶
کتاب دار

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی