باب اندیشه

کتابخانه عمومی آیت الله محقق روستای اصله

باب اندیشه

کتابخانه عمومی آیت الله محقق روستای اصله

بایگانی

معرفی کتاب کتابچه فروتن آشپزی

سه شنبه, ۳ مهر ۱۳۹۷، ۰۷:۰۶ ب.ظ

کتابچۀ فروتن آشپزی

نویسنده: مینو امیرقاسمی

نـاشـر: نشر مرکز

تعداد صفحات: ۱۰۴

خانم باشیم یا آقا، وقتی به سبب اوضاع تحصیلی یا شغلی از خانه دور می‌شوید، معمولاً آغاز تجربۀ آشپزی‌مان با راهنمایی مادران یا کسانی که برایمان جایگاه مادری دارند، آغاز می‌شود و چه تجربۀ شیرین و فراموش‌نشدنی‌ای به دست می‌آوریم؛ معمولاً اولین غذاهایی که به این شکل پختنشان را می‌آموزیم تا سال‌های بزرگ‌سالی برایمان جذاب هستند و آن‌ها را خیلی خوب درست می‌کنیم و به‌گونه‌ای استاد آموزش این غذاها به دیگران می‌شویم.

  «کتابچۀ فروتن آشپزی» یک کتاب کاربردی است که در پاسخ یک مادر به سؤال دختر دانشجوی دور از خانه‌اش نوشته شده است؛ اما با کتاب‌های آشپزی معمولی تفاوت بسیاری دارد؛ درواقع مخاطب با خواندن این کتاب، اطلاعات بسیار ارزشمندی در خصوص ارتباط بنیادین تغذیه با فرهنگ به دست می‌آورد. نویسنده هوشمندانه به پیوندهای ذائقۀ سنتی و فرهنگ این سرزمین و دگرگونی‌های ناخواندۀ اجتماعی آن (تهاجم فرهنگی) نیز می‌نگرد و علاوه بر آن از اشاره به سایر مشکلات فرهنگی، اجتماعی و حتّی سیاسی روز، خودداری نمی‌کند.

مینو امیرقاسمی آشپزی را مبتنی بر اصول چندگانه‌ای می‌داند که اجازه نمی‌دهد، بی‌مبالات و اندیشه به امر مهم و حیاتی آشپزی بپردازیم. نویسندۀ نکته‌سنج، علاوه بر آموزش کاربردی دانش ضروری آشپزی، تلاش دارد بینش خواننده را در انواع زمینه‌های معناساز و مرتبط با سنّت ارزشمند آشپزی ایرانی ارتقا بخشد و ضمن پذیرش برخی مؤلفه‌های فرایند ناگزیر مدرنیته، حرکت بر پایۀ سنّت را واجب می‌شمارد. پس از خواندن این کتاب، دیگر آشپزی، در نگاه هیچ‌کس، یک کار پیش پاافتادۀ افراد بیکار نخواهد بود و در هر جایگاهی که باشیم مایلیم گاهی فروتنانه آشپزی کنیم و لذّت ببریم.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: «خیلی اهل اندازه‌گیری و گِرَم و مثقال و پیمانه نیستم؛ ولی اینجا قضیۀ مجلسی و آبروداری مطرح است، باید دقیق بود (بین خودمان بماند، تمام اندازه‌های داده شده تقریبی و غیردقیق‌اند). آخر دانشجو، معیار و ترازویش کجا بود؟...»

«کتابچۀ فروتن آشپزی» هدیۀ یک مادر فرهیخته به فرزندش و همۀ فرزندان سرزمینمان است که در قالب یکی از کتاب‌های بستۀ فرهنگی «کتاب‌خوان مهرماه» به کتابخانه‌ها عرضه گشته است؛ آن را بخوانید و با نگاهی نو، جذّاب و فرهنگی به هنر آشپزی، آشنا شوید.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۷/۰۳
کتاب دار

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی