باب اندیشه

کتابخانه عمومی آیت الله محقق روستای اصله

باب اندیشه

کتابخانه عمومی آیت الله محقق روستای اصله

بایگانی

طرح کتابخوان آبان روز خدا

پنجشنبه, ۴ آبان ۱۳۹۶، ۱۰:۵۷ ق.ظ

روز خدا (بررسی علل و خاطرات نخستین روزهای تسخیر لانه جاسوسی)

نویسنده: محمّدهاشم پوریزدان‌پرست

نـاشـر: سوره مهر

تعداد صفحات: ۳۴۰


وقتی خدا بخواهد یک هدف الهی محقق شود؛ حتّی اگر دشمنان تا بُن دندان مسلّح، به انواع امکانات مادّی مجهّز شوند کاری از پیش نخواهند برد و عاقبت «روز خدا» فرا می‌رسد.

حماسه آگاهانه دانشجویان قهرمان در ۱۳ آبان ماه سال ۱۳۵۸ یکی از روشن‌ترین مصداق‌های این کلام بلند امام خمینی رحمت‌الله علیه است: «اسلحه‌داران نادان، هرگز نخواهند توانست بر اراده یک ملت حاکم گردند.»

وقتی آمریکایی‌ها که با پیروزی انقلاب اسلامی به‌شدت خسارت دیده بودند و دستشان از منافع استراتژیک‌ترین کشور وابسته به آمریکا (ایران) کوتاه شده بود با همه عوامل پیدا و پنهان خود، دست به کار انجام کودتایی علیه انقلاب نوپای اسلامی شدند؛ بصیرت و تدبیر جوانان انقلابی آخرین بازمانده‌های ملعونشان را از خاک پاک وطن ریشه‌کن و نقشه‌هایشان را نقش بر آب کرد. اراده و بصیرت ملّت شریف ایران موجب شد، ساختمان دیپلماتیکی که حیات خلوت آمریکا در ایران محسوب می‌شد، امروز به یکی از جاذبه‌های گردشگری پایتخت ایران تبدیل شود.

«روز خدا» خاطرات روزشمار سید محمدهاشم پوریزدان‌پرست از دانشجویان پیرو خط امام از نخستین روزهای تسخیر لانه جاسوسی است.

کتاب  «روز خدا» با بررسی علل و زمینه‌های تسخیر سفارت آمریکا درایران آغاز می‌شود و به موضوعاتی چون قائله گنبد، عدم همراهی دولت موقت با سیاست‌های انقلاب اسلامی و مروری بر فعالیت‌ها و ترور شهید مطهری و نیز فعالیت‌های سیاسی و مطبوعاتی بنی صدر و رحلت آیت‌الله طالقانی می‌پردازد.

متن این کتاب در ادامه شامل روزشمار ۲۴ روز از حضور راوی در لانه جاسوسی است که شامل روزنوشت‌های وی درباره مشاهدات خود در این مکان است.

نویسنده کتاب بیان می‌کند: «برنامه‌ریزی تسخیر لانه جاسوسی، توسط دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف و پلی تکنیک (امیرکبیر) انجام شد و آن‌ها از دانشجویان دانشگاه‌های تهران و ملّی (دانشگاه شهید بهشتی) برای اجرای برنامه دعوت کرده بودند.»

این کتاب دریچه‌ای تازه به وقایع تسخیر لانۀ جاسوسی و  روز ۱۳ آبان را به روی خواننده می‌گشاید و او را از نمایی نزدیک با اتفاقات آن روزها آشنا می‌کند. با توجه به اینکه گزارشات به صورت روزشمار نوشته شده، جزئیات حوادث و حس و حال آن  به خوبی به مخاطب انتقال می‌یابد، همینطور متن نسبتاً کوتاه گزارش‌های روزانه نیز بر اثربخشی آن افزوده است.

از جذاب‌ترین قسمت‌های دیگر کتاب، پی‌نوشت پایانی است که در آن یک معرفی نسبتاً مختصر و البته بسیار مفید از بیش از ۱۲۰ شخصیت مطرح رژیم پهلوی و انقلاب اسلامی که هر یک به نحوی با این حادثه مرتبط بودند ذکر شده است

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۸/۰۴
کتاب دار

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی