باب اندیشه

کتابخانه عمومی آیت الله محقق روستای اصله

باب اندیشه

کتابخانه عمومی آیت الله محقق روستای اصله

بایگانی

معرفی کتاب میرزا کوچک خان

سه شنبه, ۹ آذر ۱۳۹۵، ۰۵:۲۴ ب.ظ

نام کتاب : میرزا کوچک‌خان

نویسنده : عصمت گیویان

انتشارات : مدرسه

تعداد صفحات: 95 صفحه

میرزا کوچک، بزرگ‌مردی در دوران معاصر است. روحانی شهیدی که الگویی برای زندگی انقلابی امروز ما، اسوة وطن‌پرستی،‌ عزت‌طلبی و مسلمانی ظلم ستیز و مبارزی استکبار‌ستیز بود. در راه هدف از بذل هیچ کوششی فروگذار نکرد و در این مسیر جان خود را نیز نثار کرد. این که چرا مردمی که با او آشنا بودند با وجود آن همه سختی و رنج، حاضر شدند تا همه چیز خود را در اختیار میرزا کوچک‌خان قرار دهند و این که میرزا چرا قیام کرد و چگونه در ابتدا موفق شد و در نهایت چگونه شکست خورد، از مهم‌ترین مسائل مطرح در تاریخ معاصر این سرزمین است که آشنایی با آن به خصوص در شرایط کنونی برای نوجوانان و جوانان این مرز و بوم ضروری می‌نماید. توصیفات رهبر معظّم انقلاب اسلامی نیز در خصوص شخصیت میرزا مؤیّدی بر این مدعاست.

بخشی از این گونه توصیفات عبارت است از:

"حرکت او یک حرکت ویژه بود، صبغة مردمی و نجابتی که در کارش داشت کم‌نظیر و در دوران معاصرش بی‌نظیر بود؛ رفتارش بر مبنای اسلام و اعتقادات دینی بود، حرکتش هم صد در صد اسلامی و ایرانی بود، با اجنبی در ستیز بود و استقلال مملکت را می‌خواست حفظ کند و یک نمونه مینیاتوری از نظام اسلامی و جمهوری اسلامی را در محدودة خودش به وجود آورد."

این کتاب به صورت مختصر و مفید با قلمی روان و جذاب روایت داستان‌گونه‌ای از تاریخ زندگی و تحولات میرزا کوچک‌خان دارد.در پایان کتاب هم 3 نامه مهم از میرزا که در اواخر نهضت خود به دیگران نوشته است ذکر شده که مطالعه آخرین نامه که خطاب به سرکرده قشون قزاق بوده است، حقیقتاً خواندنی و عبرت‌آموز است.

 


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۹/۰۹
کتاب دار

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی